49

Jetten Jachtbouw neemt plaats Jetten Yachting in In een Engelstalig persbericht meldt Jetten Jachtbouw in Sneek dat de werf zijn activiteiten ‘as usual’ zal voortzetten met hulp van investeringsmaatschappij Oxbridge SE. Als directeur treedt François Koopal op. Volgens curator mr. C. Geffroy betreft het geen doorstart van de op 22 mei 2018 failliet verklaarde Jetten Yachting BV, maar heeft de investeerder de roerende goederen (gereedschappen, machines, etc.) uit de failliete boedel overgenomen. Naamsverwarring De verwarring rond de naam Jetten is groot omdat de gebroeders Marcel en Sander Jetten medio 2017 hun bedrijf Jetten Yachting, handelend onder de naam Jetten Shipyard, verkochten aan Jeannot Grim, die de directie ging voeren. De broers hebben daarna een nieuw bedrijf opgezet dat Jetten Yacht Support heet. Het nu opgestarte bedrijf heet Jetten Jachtbouw en is dus geen voortzetting van het failliete Jetten Yachting, maar in het persbericht wordt wel gesteld dat Jetten Jachtbouw onderdeel was van het merk Jetten Shipyard, dat sinds 1997 bestaat. Ook de website die thans wordt gevoerd draagt die naam. Investeerder Oxbridge SE heeft volgens het persbericht een substantieel belang genomen in Jetten Bommelaer BV, dat een deelneming is van Jetten Vastgoed Holding BV, eigendom van eerder genoemde Jeannot Grim, eigenaar van de bedrijfspanden van de werf aan de Hendrik Bulthuisweg in Sneek. Paradepaardje Jetten Jachtbouw pronkt nog met de veren van de voorganger door te vermelden dat het paradepaardje van de nieuwe werf een Jetten Beach 62 Wheelhouse is. Dit 19 meter lange motorjacht is ontworpen door Cor D. Rover. Volgens curator Geffroy betreft het echter een schip dat Jetten Yachting ten tijde van het faillissement vrijwel voltooid had en waar een Amerikaanse opdrachtgever hypotheekhouder van is. Als het schip gereed is, zal het volgens Geffroy direct aan derden verkocht worden, in de hoop dat de eigenaar de erop gevestigde hypotheek ermee kan aflossen. Eigendomsrecht Curator Geffroy meldt dat ten tijde van het faillissement acht schepen in verschillende stadia van afbouw waren. Volgens het faillissementsverslag waren er dertien schepen in opdracht. Drie schepen bevinden zich nog op de werf. De meeste opdrachtgevers verkeren in onzekerheid over hun eigendomsrecht. “In de leveringsvoorwaarden van de werf is nadrukkelijk het eigendomsrecht voorbehouden aan de opdrachtnemer. Die voorwaarden zijn niet in het belang van de klant opgesteld”, aldus Geffroy. Diverse opdrachtgevers zijn van mening dat zij wel degelijk eigenaar zijn van hun Heesen: Opbouw op romp Electra geplaatst Bij Heesen in Oss is de opbouw van Project Electra (bouwnummer YN 19150) op de romp gezet. Electra is het tweede schip in de 50 meter 5000 klasse, eveneens met een Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een hybride, dieselelektrische voortstuwing, In de hybride modus tot 9 knopen is het geluidsniveau 46dB, vergelijkbaar met het geluid van zachte regen. Twee watergekoelde asmotoren van elk 127 kW drijven het jacht aan. Bij een snelheid van 9-12 knopen gaan de hoofdmotoren aan en de generatoren af. Bij 12 knopen is het brandstofverbruik 98 liter per uur. In de cruising mode (12-15 knopen) drijven de hoofdmotoren de schroeven en en zorgen de generatoren voor de elektriciteit aan boord. In de Boost-modus, een snelheid van ruim 16 knopen gaan de elektrische asmotoren ook meedoen in de aandrijving. Het volume van het schip blijft net onder 500 GT. Frank LaupKenmerkend is de licht negatieve bijlboeg van de Electra. Foto Dick Holthuis man van Omega ontwierp een stoer exterieur, waar esthetiek en functionaliteit elkaar ontmoeten. Voor twaalf gasten zijn benedendeks vijf hutten; de master stateroom bevindt zich voor op het hoofddek. Het interieur is van de hand van Cristiano Gatto, die organische vormen in zijn ontwerp integreert. Door lage meubelen kunnen de gasten volop genieten van het panoramische uitzicht door de hoge ramen, van vloer tot plafond. Project Electra wordt in april 2020 opgeleverd. www.heesenyachts.com schip dat in aanbouw was. Drie opdrachtgevers zijn het gesprek aangegaan met de curator, van wie er twee een minnelijke schikking hebben getroffen om in het bezit van hun schip te komen. Voor andere schepen zal een gang naar de rechter worden gemaakt. “Er is zelfs een aantal schepen voor eigen rekening elders afgebouwd, maar daarmee wordt een groot risico genomen. Als de rechter bepaalt dat zij juridisch gezien onder de failliete boedel vallen, raken zij hun investering kwijt.” Luxere schepen Jeannot Grim noemt zichzelf bij Jetten Jachtbouw ‘een man in de achtergrond’. “We gaan door met het bouwen in staal, vooral in modellen die het goed doen, maar dan iets luxueuzer, meer premium.” Dat maakt volgens Grim de jachten duurder. Het faillissement van Jetten Yachting is volgens hem ontstaan doordat de jachten slecht waren gecalculeerd, waardoor er verlies op werd geleden. “Het heeft geen zin om jachten tegen een scherpe prijs te verkopen. Een boot mag meer kosten. Het is een exclusief product, vooral een snel, aluminium schip. Jetten Jachtbouw gaat de nadruk leggen op kleinere, stalen jachten van 42 t/m 50 voet en aluminium jachten van 45 tot en met 78 voet.” Volgens Grim zal Jetten Jachtbouw klein van start gaan, met negen werknemers en ook wordt geprobeerd oud-werknemers terug te halen. Binnenkort, wellicht komende week, zal Grim de naam onthullen van een bekend merk dat hij in huis haalt. “We hadden de keuze zelf een nieuw model te ontwikkelen of iets van buitenaf te halen. We kozen voor het laatste”, aldus Grim. www.jettenshipyard.com 49 nieuws van Nederlandse jachtwerven december 2018

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication