7

voordelen”, zegt Ginton, “hij geeft een langere waterlijn, wat gunstiger is voor de snelheid. En het zorgt voor meer ruimte aan boord, want die is gerelateerd aan de waterlijn en niet aan de lengte over alles.” Nadelen zijn er trouwens ook: meer buiswater aan dek en een groter risico dat de ankerketting de boeg raakt, als de boot voor anker liggend gaat zwaaien. Het schip meet 32 x 7,70 x 2,20 m en heeft als motoren twee Cat C12 diesels. Ginton heeft in het ontwerp extra ruimte Jaron Ginton: ‘We ontwerpen tot diep in details’. Foto Laurens van Zijp Caterpillar C18 diesels. Hybride schip Een bijzonder schip is ook het 31 meter motorjacht dat bij Cerri Cantieri Navali (CCN) in Italië op stapel staat. Guido de Groot heeft het exterieur en interieur ontworpen, Ginton Naval Architects deed de naval architecture. “Het is een hybride schip”, zegt Ginton, “met twee machinekamers. Achterin staan de hoofdmotoren, elektromotoren en transmissie; de V-vormige boegsectie is benut voor twee generatoren en andere techniek zoals de watermaker. Door deze opstelling is er meer ruimte beschikbaar voor de accommodatie. Uiteraard hebben we goed naar de trim gekeken en uitvoerige gewichtsberekeningen gedaan. De verdeling van het gewicht is een ander aspect dat we hebben berekend. Ik verwacht dat het gewicht voorin weinig extra stampbewegingen geeft; de boeg heeft een traditionele waaiervorm en is bovendien voorzien van een bulb.” Het schip krijgt twee Schottel STP 150 FP propelleraandrijvingen. Voor extra comfort worden er naast vinstabilisatoren ook gyroscopische stabilisatoren geïnstalleerd. Totaalontwerp Van de in Turkije gebouwde ‘Serenitas’ deed Ginton het totaalontwerp. Het 32 meter lange jacht werd gebouwd in opdracht van een Duitse klant. Na een seizoen varen in de Med werd het schip verkocht, maar de eigenaar bestelde een nieuwe versie, bij dezelfde Mengi Yay werf, met kleine aanpassingen. Guido de Groot werd gekozen om het interieurontwerp te doen. De ‘Serenitas’ heeft een modern uiterlijk met rechte boeg. “Zo’n boeg heeft weten te creëren onder het stuurhuis. “Aanvankelijk waren we uitgegaan van een raised pilot house. Maar daaronder heb je dan geen ruimte met stahoogte. Door te variëren met de vloerhoogte in de stuurhut en op de flybridge hebben we op het onderliggende dek overal stahoogte gerealiseerd. De salon heeft een hoger plafond, wat een ruimtelijk effect geeft. Onder het dek van de flybridge hebben we veel techniek, zoals de airco, kunnen wegwerken. Al deze aanpassingen zorgen voor veel meer schip dan je op 32 meter verwacht.” Hij vervolgt: “Het gaat om de details. We beginnen met de grote lijnen, maar verdiepen ons meer en meer in de details. Die werken wij zorgvuldig uit. We streven naar een hoog niveau in onze engineering. Zodra je alle details goed in kaart hebt gebracht, weet je dat een ontwerp uitvoerbaar is.” Ook van de 43 meter lange ‘Sunrise’ verzorgde Ginton zowel het design als de naval architecture. Het interieurontwerp is toegekend aan studio Hotlab uit Milaan. Het schip wordt voor een Turkse klant gebouwd bij Yildiz Gemi in Tusla. Het ontwerp is een mix van strakke moderne lijnen en donker glas, met een klassieke waaierboeg, waarvan de lijn terugkomt in de achtersteven en opbouw. De maten zijn 43,06 x 9,10 x 2,60 m. De romp is van staal, de opbouw is van aluminium. Voor de voortstuwing zorgen twee MTU 8V 2000M72 diesels van 966 pk elk. Goed voor ruim 15 knopen topsnelheid en 13,5 knopen kruissnelheid. Met een bunkercapaciteit van 40 ton valt de actieradius in de categorie ‘trans Pacific’. Nederlandse werven Behalve voor buitenlandse opdrachtgevers werkt Ginton Naval Architects ook voor Nederlandse werven. Bijvoorbeeld De Haas Maassluis in Maassluis, Mulder Shipyard in Zoeterwoude en Wim van der Valk Shipyard in Waalwijk. Voor de 27,9 meter lange Van der Valk ‘Enemeli’ ontwierp Ginton een aangepast onderwaterschip door deze te verschalen en te verlengen en te voorzien van een soort loefbijter als variant op een bulb. De klant wilde per se geen rechte boeg, maar wel snelheid, dus dit was de ideale oplossing. Ginton past veelvuldig de onderwateruitlaat toe, die de dekken uitlaatgasvrij houdt. Opnieuw een toepassing die om uitgekiende engineering vraagt. Het voorgaande is slechts een greep uit het rijke oeuvre van Ginton Naval Architects. Gevraagd naar zijn toekomstverwachting, zegt Ginton: “Daar heb ik alle vertrouwen in. We hebben tot dusver alle jaren van ons bestaan volop werk gehad, en ik vermoed dat het onder andere komt doordat we tot diep in details ontwerpen. We houden ons niet alleen bezig met motor- en zeiljachten, maar ook met de commerciële vaart. Dat maakt ons sterker.” www.ginton.com De onderwateruitlaat die Ginton veel toepast. 7 Jachtbouw Nederland 6 december 2018

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication