7

HET GESCHILDERDE CASCO, INCLUSIEF RVS-WERK, GAAT OP WEG NAAR DE SCHEEPSTIMMERMAN. OOIT VLIEGTUIGBOUWER BIJ FOKKER, NU WERFEIGENAAR MET KIJK OP TECHNIEK: HANS VAN VEEN. verschillende lagen aangebracht, waarbij geen lucht ingesloten mag worden, en die tussentijds worden terug geschuurd. Een arbeidsintensief karwei. Vervolgens gaat met de kraan van de firma Westdijk gelijk een boot te water. Deze carrousel is een optimale en dus efficiënte benutting van de vervoerscapaciteit. CONSERVEREN VOLGENS HET BOEKJE Bij de schilder wordt het binnengekomen casco allereerst schoongespoten, zodat alle transportverontreiniging eraf is, en gedroogd. Vervolgens wordt het schip geleidelijk op temperatuur gebracht in een geconditioneerde omgeving. De temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid worden met regelmaat gemeten en genoteerd in een logboek. Aan de hand daarvan kan de verffabrikant, in dit geval Akzo Nobel, nagaan of de juiste procedures zijn gevolgd voor de geleverde Awlgrip verfsystemen. hechting van de eerste laag primer. Dikwijls is dat een epoxyprimer, Interprime 820. De laagdikte daarvan wordt tijdens het aanbrengen gemeten en moet tussen de 80 en 150 mu liggen. Een te dunne laag is een te schrale basis; bij een te dikke laag duurt het te lang voordat het oplosmiddel is uitgedampt. Het hele conserveringsproces luistert nauw en moet letterlijk volgens het boekje worden gedaan, dat wil zeggen volgens de specificaties van de verffabrikant. Het geldt eveneens voor het verwerken van plamuur; dat moet correct worden gemengd en aangebracht. Strak plamuren vergt wederom vakmanschap. Er worden Als de basis van het verfsysteem is aangebracht, kan de schilder het schip afwerken. De eindlak is een verf op polyurethaan basis, omdat die een harde laag oplevert. Voordat het Vedette-model naar de scheepstimmerman verhuist en voordat de aflak wordt gespoten, komt TBS RVS uit het Friese Sijbrandaburen alle roestvrijstalen onderdelen monteren, zoals bolders, beslag en reling. MONTAGEWERK EN BETIMMERING Het geschilderde schip gaat naar PJ Jachtbetimmering in Woudsend. Daar wordt het schip waterpas neergezet en wordt de staat gecontroleerd. Vanaf dat moment is de timmerman Jachtbouw is een maakindustrie met een ketenproductie. Het casco wordt dan gestraald met een Corund-korrel en aansluitend ontdaan van alle stof. Een volgende stap is het controleren van het ‘straalbeeld’, volgens een ISO-norm; het oppervlak moet een bepaalde ruigheid hebben voor een goede VOORBEELD VAN VAKKUNDIGE AFTIMMERING. JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 71

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication