9

en afplakken van kwetsbare delen. Het windscherm wordt geplaatst, of de ramen, als het een Salon-uitvoering betreft, waardoor een eventuele kap kan worden ingemeten. Ondertussen worden alle interieurdelen geschuurd en in onze verfhal afgelakt. Wij werken de boot van voor naar achteren helemaal af, zodat alle techniek erin zit en werkt. We borgen de kabels op de ladderbanen; belangrijk; er mag niks schavielen! De stuurcilinder, hekschroefmotor, hydrauliekslangen, schroefas, stuwdruklager, afdichting, schroef, en noem maar op, worden geplaatst. Als laatste installeren we de motor, omdat die anders in de weg staat tijdens alle werkzaamheden. Dan vullen we alle systemen af en testen ze 24 uur onder druk. Vervolgens gaat het schip het water in voor verdere tests. Eerst voor de kant liggend en tenslotte met een proefvaart. Zo zijn we per schip pakweg drieënhalve week bezig met drie, vier man, afhankelijk van de grootte van het schip.” OVERDRACHT Van Veen legt uit dat als alles in orde is, er nog een belangrijke stap volgt: “De boot wordt van binnen en buiten stralend schoongemaakt. Elk krasje of andere onvolkomenheid komt op een spot repair lijst. Er gaat bij ons geen enkele boot weg met een verborgen gebrek. Dan maken NA ALLE BOUWWERKZAAMHEDEN KAN DE EIGENAAR IN VOLLE VAART GENIETEN. we een afspraak met de klant voor de oplevering. Daar maken we altijd iets feestelijks van, inclusief rode loper. De klant krijgt uitleg over de werking van alles aan boord. Daarna doet hij een schouwing en als alles in orde is, wordt de overdracht getekend. Vanaf dat moment is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor zijn schip.” Voor de werf begint dan de fase van ‘after sales’. De nieuwe boot heeft een projectnummer, waaronder alle gegevens digitaal worden gearchiveerd in de cloud; van alle onderdelen zijn barcodes vastgelegd. Mocht zich onverhoopt een storing voordoen aan boord, - het blijft techniek -, dan kan de werf snel de juiste informatie terugvinden en actie ondernemen. Indien nodig kan een monteur het probleem op locatie verhelpen. Na oplevering service bieden is belangrijk om klanten tevreden te houden. Het voorgaande geeft inzicht hoezeer de jachtbouw een maakindustrie is met een ketenproductie, waarin handvaardigheid en vakmanschap nog tellen. Het blijft fascinerend hoe platte staalplaten een metamorfose ondergaan tot prachtig varend jacht, waar de trotse eigenaar jaren plezier aan beleeft. Nederland is een jachtbouwland en dat is iets om trots op te zijn... TEKST LAURENS VAN ZIJP HET MODERNE HOOFDKWARTIER IN TER AAR. EN WEER GAAT ER EEN VEDETTE MET DE KRAAN TE WATER ... JACHTBOUW NEDERLAND INSIDE 2021 73

Online Touch Home


You need flash player to view this online publication