12

INTERVIEW Emma Weisbord, digitale wateradviseur bij Royal HaskoningDHV Digitale transformatie vraagt om een goed fundament Door Jac van Tuijn De Canadese Emma Weisbord is sinds november ‘digital water consultant’ bij Royal HaskoningDHV. Haar missie: waterprofessionals helpen om met innovatieve digitale technologieën de toegang tot en betaalbaarheid van water- en sanitaire voorzieningen te verbeteren. Het conservatisme in de Nederlandse watersector vormt volgens haar geen belemmering voor de digitale transformatie, die er hoe dan ook zal komen. “Ik zie de digitale transformatie als een hulpmiddel voor de watersector om de toekomstige ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat straks iedereen in de wereld kan beschikken over schoon water en goede sanitatie.” Emma Weisbord heeft het allemaal goed uitgedacht, ook al zit ze pas relatief kort in de wereld van de digitalisering. Ze praat over unlocked supervised learning, blockchain en digital twins alsof ze nooit iets anders heeft gedaan. Sinds november 2019 werkt Weisbord in een speciaal team bij Royal HaskoningDHV, dat zich helemaal bezighoudt met de wereldwijde digitale transformatie van de watersector. Haar grote ambitie: een digital twin die het hele watersysteem met realtime data continu in de gaten houdt en de data met kunstmatige intelligentie analyseert, zodat watermanagers betere besluiten kunnen nemen. De Nederlandse watersector zou daarmee wat haar betreft een grote stap voorwaarts kunnen maken. De watersector is conservatief, constateert ze, en terecht. In Nederland staat het watermanagement op een hoog niveau en digitalisering heeft een afbreukrisico. Maar de vergrijzing, extreme weersituaties en kostenbeheersing laten weinig keus. Ook de Nederlandse watersector zal een digitale transformatie doormaken, zo is haar overtuiging. Kracht van digitalisering Dat Emma Weisbord een carrière in de watersector is begonnen, is niet zo raar. “Als Canadese groeide ik op dichtbij de natuur”, vertelt ze. “Ik herinner me het zwemmen in de meren en het drinken uit de bergbeken achter ons huis. Ik had het geluk dat mijn familie vaak internationale reizen maakte en ik 12 WATERFORUM NR 2 leerde al jong dat niet iedereen in de wereld de beschikking had over zulk schoon water zoals wij in Canada. Die ongelijkheid is mij altijd bijgebleven en is een rode draad geworden in mijn opleiding en carrière. Ik wil een manier vinden om een bijdrage te kunnen leveren aan het verkleinen van die ongelijkheid in de wereld. Ik kwam uiteindelijk in Den Haag terecht op het kantoor van de International Water Association. Ik heb daar meegewerkt aan de omschakeling van een papiergerichte ledenorganisatie naar een digitaal abonnementenplatform. Ik ontdekte er de kracht van de digitalisering en de mogelijkheden voor de watersector.” Poolster Inmiddels is Weisbord in dienst bij Royal HaskoningDHV en werkt ze in een speciaal team dat bedrijven en organisaties adviseert in de digitalisering. Daarbij wordt niet geschuwd om de structuur van een organisatie, en zelfs de plek in de waterketen, ter discussie te stellen. Immers, wat Weisbord betreft grijpt de digitalisering veel verder in dan de aanschaf van een Excel-programma. “De digitalisering moet passen in een strategisch proces. De organisatie moet een poolster hebben waarop genavigeerd kan worden. Alle digitale tools en de verantwoording van de benodigde financiële middelen moeten daarop zijn afgestemd - het fundament waarop de digitalisering moet zijn gebouwd. Organisaties zijn vaak opgewonden over nieuwe digitale technieken en willen die dan ook graag en snel implementeren. Maar ze beseffen niet altijd dat de introductie ervan heel wat voeten in de aarde heeft. Vaak zowel in werkwijze als in structuur. Zo niet, dan is de kans groot dat de digitale technieken niet functioneren.”

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication