40

WATERBEHEER Het Hooglandgemaal bij Stavoren waar Wetterskip Fryslân de inlaat van IJsselmeerwater beperkte toen het IJsselmeerpeil te snel zakte (foto: Rijkswaterstaat). Verdringingsreeks in de praktijk Een goed voorbeeld hoe de regels van de Verdringingsreeks werken, is de gedeeltelijke inlaatstop voor IJsselmeerwater in de zomer van 2018. “Op enig moment daalde het peil op het IJsselmeer heel snel, omdat de omliggende waterschappen steeds meer water innamen”, herinnert Harold van Waveren, voorzitter van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW), zich nog goed. “We zijn toen met alle waterschappen rond het IJsselmeer en Rijkswaterstaat om tafel gaan zitten en hebben besproken hoe we samen zolang mogelijk zoetwater konden vasthouden. Daar is uiteindelijk een advies van de LCW uitgekomen, om de inlaat van IJsselmeerwater door de waterschappen te bevriezen. Volgens Van Waveren hebben de waterschappen zich keurig aan die afspraak gehouden. “Het landelijke belang ging boven het regionale belang. Dat is een belangrijke spelregel van de verdringingsreeks.” liggen. Wat hem betreft kan de lat ook best wat hoger worden gelegd. Zo is hij enthousiast over veel maatregelen van de Beleidstafel Droogte en die inmiddels al door de waterbeheerders zijn getroffen of in werking zijn gezet. Het landelijk net voor het meten van zoutconcentraties is al uitgebreid en er wordt ook in de internationale stroomgebiedscommissies gesproken over de laagwaterproblematiek. Recent nog bij de Rijnministersconferentie in Amsterdam, waar minister Van Nieuwenhuizen dit onderwerp heeft geagendeerd. Voor de Rijn wordt ook continu gewerkt aan het verbeteren van de modellen om de extreem lage waterstanden veel langer van tevoren te voorspellen. Ook het vroegtijdig goed communiceren met alle belanghebbenden is wat hem betreft een belangrijke verbetering. “Tijdens de crisis moesten we snel besluiten en andere partijen, zoals de provincies, de industrie, de landbouw en de scheepvaart, daarin mee zien te krijgen. Een watertekort kan je niet altijd oplossen - we kunnen tenslotte geen water maken - maar het helpt als iedereen vooraf een beter inzicht heeft in de mogelijke risico’s en mogelijke maatregelen die je dan zou kunnen nemen. Zowel overheden als bedrijven. Alles wat je vooraf bespreekt en in draaiboeken kunt vastleggen, hoef je niet tijdens de crisis zelf te doen.” Vasthouden bij hoogwater Van Waveren is niet alleen voorzitter van de commissie die zich bezighoudt met de regie over te weinig rivierwater, maar tegelijk ook voorzitter van de commissie die gaat over te veel 40 WATERFORUM NR 2

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication