37

Het is vanwege de huidige wet- en regelgeving nog niet mogelijk om de VO: X Metiri grootschalig op open vaarwegen in te zetten. Daarom zet Van Oord het vaartuig vooralsnog in op eigen projecten op afgesloten terreinen. Drones schroeven. De schroeven geven apart van elkaar onder een hoge frequentie voor- of achterwaartse stuwkracht. “Deze innovatie zorgt ervoor dat het vaartuig volledige bewegingsvrijheid heeft in elke richting, zonder gebruik van bewegende onderdelen zoals een roer”, licht Ester toe. “Het resultaat: een veilig, betrouwbaar en onderhoudsarm vaartuig. Dat automatisch op gps-coördinaat nauwkeurig stil kan blijven liggen, om metingen uit te voeren, of zijwaarts kan uitwijken voor de verkeersveiligheid op het water.” Lichter en minder diepgang Door de kleine afmetingen - 2,5m x 1,1m x 0,8m - kan de VO:X Metiri opereren op plaatsen die ontoegankelijk zijn voor normale, bemande surveyschepen, zoals in natuurgebieden. Het ondiepe (0,3m) elektrische vaartuig is stil, heeft geen uitstoot en geen vloeistoffen aan boord. Hierdoor kan het gegevens verzamelen zonder de lokale boven- en onderwaterfauna te verstoren. Het voordeel van een onbemand alternatief is besparing van ruimte, materiaal en voorzieningen, zonder in te leveren op operationele functionaliteiten en de kwaliteit van de meetgegevens. Het onbemande vaartuig is ook veel lichter: tussen de 200 en 300 kilo, afhankelijk van de sensoren apparatuurconfiguratie aan boord, die hetzelfde is als op de 7 à 8 meter lange, bemande peilboten. Demcon Unmanned Systems heeft bovendien een kleinere variant ontwikkeld, die nog eenvoudiger is te vervoeren, bijvoorbeeld in de achterbak van een auto. Daarnaast werkt het team aan de ontwikkeling van een groter, zeewaardig systeem voor offshore inspectie en onderhoud toepassingen om het productportfolio mee uit te gaan breiden. De wet- en regelgeving voor onbemande varende platforms is, net als bij vliegende en rijdende varianten, volop in ontwikkeling. “De eerste inzet is vooral gericht op bouwprojecten, afgesloten terreinen en natuurgebieden. Om daarna met de betrokken partijen op te kunnen schalen naar meer inzet op vaarwegen”, zegt Ester. “Van Oord heeft het vaartuig inmiddels al tientallen keren kunnen inzetten in verschillende projecten in zoet- en zoutwateromgevingen.” Nieuwe functionaliteiten De oplevering in april 2020 leidde tot de vervroegde toevoeging van nieuwe functionaliteiten aan het vaartuig. Zo kunnen werkvoorbereiders een voudig op kantoor de digitale vaar plannen aanmaken en ‘no-go’ veiligheidsgebieden intekenen. Op locatie start de operator het vaartuig, dat het plan automatisch uitvoert en zelfstandig terugkeert naar de startlocatie als het werk gedaan is. Ook kunnen de statusgegevens van het vaartuig en de sensoren naast de aanlegplaats rechtstreeks naar kantoor worden gestuurd, zodat medewerkers daar kunnen inloggen, meekijken en deelnemen. Deze functies zorgen ervoor dat minder mensen in het veld bij elkaar hoeven te komen. Het onbemande vaartuig wordt ook voor andere maritieme toepassingen en bedrijven gemaakt. Vooralsnog focust Demcon Unmanned Systems op de Nederlandse markt. “Nederland heeft een sterke maritieme sector met toonaangevende, internationaal opererende bedrijven”, zegt Ester. Door de coronapandemie kon het bedrijf niet naar binnen- en buitenlandse beurzen. “Dat zijn wij in de toekomst wel van plan, samen met de brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology. De afwezigheid van beurzen zorgt er wel voor dat we meer focus kunnen geven aan onze autonome navigatietechnologieontwikkelingen.” Vooralsnog maakt het team grote stappen om nieuwe onbemande en autonomiefuncties toe te voegen en de vaartuigen veiliger en slimmer te maken. “Denk bijvoorbeeld aan oplossingen waarmee het vaartuig de omgeving digitaal in kaart kan brengen. Die kaart wordt dan gebruikt voor de navigatie. Het vaartuig kan dan beslissen hoe het moet omgaan met naderende objecten om een botsing te voorkomen.” Demcon Demcon werd 27 jaar geleden opgericht door Dennis Schipper en Peter Rutgers. De twee mechatronica-ingenieurs studeerden af aan de Universiteit Twente en startten een mechatronisch ingenieursbureau voor de hightech (semicon) sector. Anno 2020 ligt de hoofdfocus nog steeds op high-end mechatronica. Demcon groep is uitgegroeid tot 750 medewerkers, gevestigd op acht locaties in Nederland, Duitsland, Singapore en Japan. Daarnaast telt de groep verschillende technische bedrijven met gespecialiseerde producten en diensten. Het Nederlandse hightechbedrijf kwam het afgelopen jaar veel in het nieuws. Zo ontwikkelde het, samen met partners uit Duitsland, in slechts drie weken tijd een nieuw beademingssysteem voor coronapatiënten. Demcon kreeg hiervoor in november de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie van de Duits-Nederlandse Handelskamer. www.demcon.com WATERFORUM DECEMBER 2020 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication