13

2.3.3 Bibliotheek lidmaatschap en bezoek Dat leerlingen steeds minder gaan lezen zien we ook terug in het bibliotheekbezoek. Het percentage van de leerlingen dat lid is van de bibliotheek neemt af naarmate de leerlingen ouder worden van 55,7% op een leeftijd van negen jaar naar 13,5% op de leeftijd van 17 jaar. Met 16 jaar is er even een toename (36,4% is lid). Dat kan te maken hebben met het gegeven dat leerlingen rond die leeftijd meer boeken voor school moeten gaan lezen. Er zijn waarschijnlijk veel “slapende” leden onder de leerlingen want 27,3% geeft aan nooit een boek te lenen in de bibliotheek en 32,7% maar een tot twee keer per jaar. 2.3.4 Taalcontact via de televisie. Veel taalcontact vindt plaats via de televisie, maar er wordt door 44,3% van de leerlingen nooit naar televisieprogramma’s in het Papiamentu gekeken en 44,7% kijkt nooit programma’s in het Nederlands. 22,4% kijkt dagelijks programma’s in het Papiamentu en 14,3% kijkt dagelijks programma’s in het Nederlands. 2.4 Resultaten leeftijdsgroep 18 tot 65 jaar In de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar is gekeken naar de mogelijkheden van taalcontact (lezen en luisteren) en taalgebruik (lezen en schrijven) zowel op het werk als daar buiten. Ook is gekeken naar de taalbeheersing. Daartoe is aan de deelnemers een aantal can-do- statements met betrekking tot Papiamentu en Nederlands voorgelegd. Bij can-do statements kunnen deelnemers aangeven of ze een bepaalde activiteit waarbij een taal wordt gebruikt wel of niet beheersen. Voor een toelichting op de cando-statements zie het uitgebreide onderzoeksverslag op www.lezenenschrijvenbonaire.org. Tabel 9: Aantal en percentage deelnemers in de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar per geboorteland Aantal 305 124 212 139 33 Groep 1: Geboren op Bonaire Groep 2: Geboren in Nederland Groep 3: Geboren op een van de andere Antilliaanse eilanden (inclusief Aruba) Groep 4: Geboren in Midden- of Zuid-Amerika Overig Totaal 813 Percentage 37,5% 15,3% 26,1% 17,1% 4,1% 100,0% 2.4.1 Taalcontact en taalgebruik buiten het werk Voor taalcontact (lezen, luisteren) en taalgebruik (spreken en schrijven) buiten het werk is gevraagd naar een aantal activiteiten waarin de deelnemers in contact kan komen met Papiamentu en Nederlands. Dit zijn: • vrijwilligerswerk • bezoek aan kerk of andere godsdienstige bijeenkomst • • • bezoek boekhandel • televisie kijken Voor een deel van de deelnemers vormen deze activiteiten geen mogelijkheid voor taalcontact. • 69,2% verricht geen vrijwilligerswerk • • 33,2% bezoekt nooit een kerkelijke of andere godsdienstige bijeenkomst 50,9% neemt nooit deel aan georganiseerde activiteiten buiten het gezin en het werk deelname aan georganiseerde activiteiten buiten het gezin en het werk bibliotheek bezoek Geletterdheid op Bonaire CPS Onderwijsontwikkeling en advies 11

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication