15

7. Ik kan artikelen en verslagen in het Papiamentu/Nederlands lezen die betrekking hebben op eigentijdse problemen. 8. Ik kan eigentijdse literaire proza in het Papiamentu/Nederlands begrijpen. Voor schrijfvaardigheid zijn de volgende can-do-statements gebruikt: 1. Ik kan korte, eenvoudige teksten in het Papiamentu/Nederlands schrijven. 2. Ik kan op formulieren in het Papiamentu/Nederlands persoonlijke details invullen. 3. Ik kan korte, eenvoudige notities en boodschappen in het Papiamentu/Nederlands schrijven. 4. Ik kan een eenvoudige brief in het Papiamentu/Nederlands schrijven. Groep 1: Geboren op Bonaire Als gekeken wordt naar de negen praktische toepassingen dan zijn er tekenen van laaggeletterdheid bij gemiddeld 17,7% van de deelnemers in groep 1. Dat wil zeggen dat 17,7% van de deelnemers bij een of meerdere uitspraken aangeeft dit niet te kunnen. Een relatief hoog percentage deelnemers (30,8%) geeft aan geen belastingaangifte te kunnen doen in het Papiamentu. Dit percentage is niet meegenomen omdat er misschien andere vaardigheden een rol spelen. De taalbeheersing Nederlands ligt iets lager dan in het Papiamentu als het om de negen praktische toepassingen gaat. Gemiddeld 18,5% geeft bij een of meer activiteiten aan dat ze deze niet kunnen uitvoeren in het Nederlands. Als gekeken wordt naar de can-do-statements voor leesvaardigheden in het Papiamentu dan ligt het gemiddelde percentage van respondenten die aangeven een bepaalde activiteit niet zonder hulp te kunnen op 5,65%. Voor de deelnemers met een laag opleidingsniveau is het percentage gemiddeld op 9,25%. Voor schrijfactiviteiten ligt dit percentage gemiddeld op 5,37%. Voor de laagopgeleide op 8,7%. Voor schrijfvaardigheid in het Papiamentu ligt het percentage op 5,4% van de deelnemers die aangeeft een activiteit niet uit te kunnen voeren. Bij de leesvaardigheden in het Nederlands ligt het gemiddelde percentage dat aangeeft een of meerdere activiteiten niet te kunnen op 13,7% en de schrijfvaardigheden op 13,6%. Opnieuw ligt het gemiddelde percentage in de groep met een laag opleidingsniveau hoger, 19,7% voor de leesvaardigheden en 20% voor de schrijfvaardigheden. Groep 2: Geboren in Nederland In groep 2 zijn er tekenen van een groep deelnemers die geboren zijn in Nederland dat ze onvoldoende in staat zijn activiteiten uit te voeren die te maken hebben met praktisch gebruik van het Papiamentu. Ongeveer 50% van de deelnemers geeft bij een of meerdere activiteiten aan deze niet uit te kunnen voeren in het Papiamentu. In deze groep zijn er vrijwel geen tekenen voor laaggeletterdheid in het Nederlands. Gemiddeld geeft 1,5% van de deelnemers in deze groep aan een of meerdere activiteiten niet in het Nederlands te kunnen uitvoeren. Voor schrijfvaardigheid in het Papiamentu ligt het percentage 30,7% van de deelnemers die aangeven een activiteit niet uit te kunnen voeren en bij schrijfvaardigheden op 33,1%. Bij de leesvaardigheden in het Nederlands ligt het gemiddelde percentage van deelnemers die aangeven een of meerdere activiteiten niet te kunnen op 4,65% en voor de schrijfvaardigheden op 4,5%. Groep 3: Geboren op een ander eiland in de Antillen (inclusief Aruba) Geletterdheid op Bonaire CPS Onderwijsontwikkeling en advies 13

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication