8

Tabel 4: Percentage leerlingen per geboorteland geboorteland leerling 3,2% 16,6% Bonaire Nederland Ander eiland van de An@llen (inclusief Aruba) Zuid-Amerika Andere landen 2.1.3 Leeftijdsgroep 18-65 jaar In totaal hebben 1067 respondenten de vragenlijst voor 18 tot 65 jaar ingevuld. Omdat er naar verhouding veel meer vrouwen de vragenlijst hadden ingevuld, is een steekproef getrokken van 813 vragenlijsten. In de steekproef komt de verhouding tussen mannen en vrouwen ongeveer overeen met de verhouding man/vrouw in de totale bevolking van Bonaire (voor een nadere toelichting op de steekproef zie het uitgebreide onderzoeksverslag op www.lezenenschrijvenbonaire.org. De grootste groep deelnemers (37,5% ) is geboren op Bonaire, gevolg door een groep die geboren is op een ander eiland in de Antillen (inclusief Aruba) (26,1%). 15,3% is geboren in Nederland en 17,1% in een land in Zuid- of Midden-Amerika. Daar waar relevant worden de resultaten van de vragenlijsten in deze leeftijdsgroep gerapporteerd in deze vier groepen geboortelanden. Naast een vergelijking op het geboorteland zijn de deelnemers ook vergeleken op het opleidingsniveau. Voor de indeling naar opleidingsniveau is gebruik gemaakt van de indeling van het CBS (2015). • Laag: Het hoogst behaalde onderwijsniveau is laag onderwijs. Dit omvat onderwijs op het niveau van basisonderwijs, het vmbo, de eerste 3 leerjaren van havo/vwo of de assistentenopleiding (mbo-1). • Middelbaar Het hoogst behaalde onderwijsniveau is middelbaar onderwijs. Dit omvat onderwijs op het niveau van de bovenbouw van havo/vwo, de basisberoepsopleiding (mbo-2), de vakopleiding (mbo-3) of de middenkader- en specialistenopleidingen (mbo-4). • Hoog: Het hoogst behaalde onderwijsniveau is hoog onderwijs. Dit omvat onderwijs op het niveau van hbo of wo. 2.2 Resultaten leeftijdsgroep 0 tot 4 jaar Een belangrijke factor in taalontwikkeling bij jonge kinderen is taalcontact. Dat wil zeggen, welke taal horen ze spreken en welke taal gebruiken ze zelf? In het vragenlijstonderzoek is onderzocht op welke wijze kinderen in contact komen met het Papiamentu en met Nederlands. Er is gekeken naar de onderdelen luisteren en spreken. Daar waar relevant worden de resultaten terug gerapporteerd op groepsniveau. • Groep 1: Een of beide ouders geboren op Bonaire • Groep 2: Een of beide ouders geboren in Nederland • Groep 3: Een of beide ouders geboren op eiland in de Antillen (inclusief Aruba) • Groep 4: Een of beide ouders geboren in Zuid- of midden Amerika. 2.2.1 In welke taal worden de kinderen opgevoed? 32,3% 6,1% 41,9% Geletterdheid op Bonaire CPS Onderwijsontwikkeling en advies 6

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication