22

2.4 Leeftijdsgroep 18-65 jaar In de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar is gekeken naar de mogelijkheden van taalcontact (lezen en luisteren) en taalgebruik (lezen en schrijven), zowel op het werk als daar buiten. Ook is gekeken naar de taalbeheersing. Daartoe is aan de deelnemers een aantal can-do-statements met betrekking tot het Papiamentu en het Nederlands voorgelegd. Bij can-do-statements kunnen deelnemers aangeven of ze een bepaalde activiteit waarbij een taal wordt gebruikt wel of niet beheersen. Tabel 29: Aantal en percentage deelnemers in de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar per geboorteland Aantal Groep 1: Geboren op Bonaire Groep 2: Geboren in Nederland Groep 3: Geboren op een van de andere Antilliaanse eilanden (inclusief Aruba) Groep 4: Geboren in Midden- of Zuid-Amerika Overig Totaal 305 124 212 139 33 813 Percentage 37,5% 15,3% 26,1% 17,1% 4,1% 100,0% 2.4.1 Taalcontact en taalgebruik buiten het werk Voor iedere groep is gekeken naar het taalcontact en taalgebruik buiten het werk. Er is gevraagd in welke taal thuis het meeste wordt gesproken. In de groep geboren op Bonaire is dat het Papiamentu (81,3%). Tabel 30: De taal die thuis het meest wordt gesproken Groep Papiamentu Groep 1: Geboren op Bonaire Groep 2: Geboren in Nederland Groep 3: Geboren op een van de Antiliaanse eilanden (inclusief Aruba) Groep 4: Geboren in Midden- of Zuid-Amerika Totaal 81,3% 3,3% 44,8% 19,5% 22,1% Nederlands 2,9% 75,0% 24,2% 12,4% 23,9% Spaans 2,9% 3,8% 14,8% 23,1% 17,1% Engels 6,5% 14,4% 6,7% 44,4% 35,8% Andere taal 5,8% 2,9% 0.0% 0,6% 1,2% Voor taalcontact (lezen, luisteren) en taalgebruik (spreken en schrijven) buiten het werk is gevraagd naar een aantal activiteiten waarin de deelnemers in contact kan komen met het Papiamentu en het Nederlands. Dit zijn: • vrijwilligerswerk • bezoek aan een kerk of andere godsdienstige bijeenkomst • • • bezoek boekhandel • televisie kijken deelname aan georganiseerde activiteiten buiten het gezin en het werk bibliotheekbezoek CPS Onderwijsontwikkeling en advies 21

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication