38

Tabel 54b: Praktische taalvaardigheden Nederlands per opleidingsniveau in groep 1 10 20 30 40 50 60 0 Het lezen van een medicijnv oorschri$ Laag Middelbaar Hoog totaal 27 7,4 2 18,4 Het schrijven van een sollicita= ebrief 34,4 5,2 6 22,5 Voorleze n van kinderen 2,8 1 0 2 Boeken lezen 18,9 5,2 4 13,1 Officiële brieven lezen 23,7 6,3 6 16,5 Handleidi ngenleze n 22,7 5,2 4 15,4 Boekinge n doen op internet 40,4 7,3 4 26,3 Belas=ng aangi$e doen 48,1 16,8 10 34,3 Onder=te ling lezen bij televisiep rogramm a's 23,9 6,3 2,1 16,2 Als gekeken wordt naar de can-do-statements voor leesvaardigheden in het Papiamentu, dan ligt het gemiddelde percentage van respondenten die aangeven een bepaalde activiteit niet zonder hulp te kunnen uitvoeren op 5,65%. Voor de deelnemers met een laag opleidingsniveau is het percentage . 9,25%. Voor schrijfactiviteiten ligt dit percentage . op 5,37%; voor de laagopgeleide op 8,7%. Voor schrijfvaardigheid in het Papiamentu geeft 5,4% van de deelnemers aan. een activiteit niet uit te kunnen voeren. Tabel 55a: Leesvaardigheden Papiamentu per opleidingsniveau in groep 1 10 12 0 2 4 6 8 Ik kan eenvoudige zinnen in het Papiamentu begrijpen. Laag Middelbaar Hoog totaal 9,3 1 0 5,8 Ik kan korte eenvoudige teksten in het Papiamentu lezen. 7,9 1 0 5 Ik kan specifieke informa=e in alledaagse tekst vinden. 10,7 0 0 6,3 Ik kan korte , eenvoudige brieven in het Papiamentu begrijpen 7 0 0 4,2 CPS Onderwijsontwikkeling en advies 37

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication