64

Dit loopt parallel aan de eerste uitkomsten van de referentietoetsen rekenen in Europees Nederland (zie ook tabel 79 en 80). Met name het gebruik van de zakrekenmachine en de talige contextopgaven in de referentietoets rekenen leveren veel discussie op over de inhoud van de rekentoets voor de risicogroep-leerlingen. In de risicogroep zitten juist leerlingen die moeite hebben met taal en het rekenen zelf. Het gebruik van de zakrekenmachine en de taal maken de toets extra lastig voor deze groep. Dit heeft in Europees Nederland onder meer geleid tot: 1. 2. Niveau- en normeringsaanpassing van de rekentoets voor de leerlingen van het VMBO-BB; Inhoudelijke aanpassingen van de Rekentoets voor de VMBO-BB leerlingen (aanpassing van verhouding kale- en contextopgaven, andere ordening van het aanbieden van rekenopgaven). Voor dit onderzoek is de discussie tussen allerlei rekenexperts over de taal in de rekentoets interessant. De vraag die voortdurend wordt gesteld is: in hoeverre is taal voorwaardelijk, leidend en functioneel bij de vaststelling van de inhoudelijke rekenopgaven? De aanpak in het basisonderwijs is meer contextgericht, namelijk opgaven verpakt in een verhaaltje. Om deze opgaven te kunnen oplossen is het begrijpen van taal dus nodig. In het voortgezet onderwijs is de aanpak meer rekenkundig gericht, vandaar ook het gebruik van de zakrekenmachine. Het is belangrijk in deze discussie steeds de maatschappelijke redzaamheid van de leerlingen voor ogen te houden. Rekenen in een betekenisvolle context is zeer belangrijk, omdat in de samenleving in de 21e eeuw steeds meer in een talige en grafische omgeving gelezen moeten kunnen worden. Geconcludeerd wordt dan ook dat de leerlingen in de niveaus <BB en BB+ nog een fikse inhaalslag zullen moeten maken. 3.4.4 Gegevens Cito Vaardigheidsscores begrijpend lezen Nederlands (Volgsysteem taal) Het onderdeel taal van de toetsen 0 tot en met 3 bestaat uit begrijpend lezen en woordenschat. Het onderdeel Engels valt buiten het kader van dit onderzoek en is niet meegenomen. Tabel 82: overzicht scores begrijpend lezen Klas BB KB GTL H V Legenda: • • Aantal ll 205 175 191 203 105 6 9 18 35 op niveau referentie 0 BB KB GTL H V hoger 3 2 7 8 1 Lager 202 167 176 175 69 Klas: de naam van het niveau (VMBO-BB- VWO: zie voor afkortingen tabel 81) Aantal leerlingen: het aantal leerlingen dat aan de toets heeft meegedaan. • Op niveau: aantal leerlingen dat de toets op niveau heeft gemaakt. • Referentie: het niveau waarop de toets is gemaakt. • Hoger: aantal leerlingen dat hoger scoort dan op grond van het schooltype verwacht mag worden. • Lager: aantal leerlingen dat lager scoort dan op grond van het schooltypen verwacht mag worden. • • van leerlingen van PRO er niet in uitgesplitst zijn (voor hen geldt referentieniveau 1F) van instroom en tussentijdse uitstroom (van leerlingen die nog niet referentieniveau 2F hebben behaald) hierin niet verwerkt zijn. CPS Onderwijsontwikkeling en advies 63

65 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication