77

6 Bronnen • • • Berben, M. (2010).Het Nederlands op de BES eilanden, een ‘vreemde taal?’ Amersfoorrt: CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Brassell, D. & Rasinski, T. (2008) Comprehension that works. Huntington beach: Shell Education. Buisman, M & Houtkoop, W. (2014) Laaggeletterdheid in kaart. Stichting lezen & schrijven en Expertise centrum beroepsonderwijs. • COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES:LEARNING, TEACHING, ASSESSMENT. • • • Examenresultaten (2015). Dienst Uitvoering Onderwijs. Den Haag: OC&W. Frey, N. & Fischer, D. (2009). Learning words inside & Out. Portsmouth: Heinemann. Houtkoop, W. Allen, J. Buisman, M. Fouarge, D. van der Velden, R. (2011). De geletterdheid van Nederland; economische, sociale en educatieve aspecten van de taal- en rekenvaardigheden van de Nederlandse beroepsbevolking. MGK rapport 00-40. Amsterdam: Max Goote kenniscentrum voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. • • • Houtkoop, W. Fouarge,D. van der Velden, R. (2011) Laaggeletterdheid in Nederland. Expertisecentrum beroepsonderwijs: Universiteit Maastricht Jaarverslag 2014. FORMA: Education pa Adulto, Bonaire. Leerlingaantallen 1 oktober 2014, Rijksdienst Caribisch Nederland, Bonaire. • Meijerink, 2010. Referentieniveaus. • OECD (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. Parijs:OECD Publishing. • COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES:LEARNING, TEACHING, ASSESSMENT. Strasbourg: Counsil of Europe. Verkregen via www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf • • • • • • • • • • • • PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) (2013). Kernvaardigheden voor werk en leven: Resultaten van de Nederlandse survey 2012. Rapport http://www.piaac.nl/ Programmabureau Beter Presteren (2014). Taal begint thuis Ervaringen, inspiratie e tips voor samenwerking tussen scholen en ouders voor taalstimulering. Rotterdam: Programmabureau Beter presteren. Rapportage referentieniveaus Taal en rekenen (2015). College voor Toetsing en examens www.hetcvte.nl Sanders, P. et. al. (2012). Toetsen op school Voortgezet onderwijs. Arnhem: Stichting Cito Instituut voor Toetsontwikkeling. Statistics Netherlands (2015). Trends in the Caribean. The Hague: CBS. Sealy, R. & Silberie, M. (2015) Bevindingen Quick scan Expertgroepen Papiamentu en Nederlands. Stichting lezen en schrijven Nederland, actieplan laaggeletterdheid 2012-2015. http://www.lezenenschrijven.nl/laaggeletterdheid/publicaties Taalunie (2104). Nederlands op zijn BESt. Advies over het ‘Nederlands in Caribisch Nederland’. Toetsen: DMT, Begrijpend lezen, Rekenen, CITO vaardigheidstoetsen VO en examens. Arnhem: Stichting Cito Instituut voor Toetsontwikkeling. Toetsen Taalniveautest Nederlands. Amersfoort: Uitgeverij Deviant. Toetsen Papiamentu. FORMA. Bonaire. Vernooij, K. (2006) Effectief omgaan met risicolezers, Amersfoort: CPS. CPS Onderwijsontwikkeling en advies 76

78 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication