STERKE ERVEN MONITOR De keuze voor deze dossiers komen niet zomaar uit de lucht vallen. Daar hebben wij onderzoek naar gedaan. Om de boeren toekomstbestendig te maken, is het namelijk essentieel om te weten wat er speelt. Op het bedrijf, maar ook achter de voordeur. Dus bijvoorbeeld niet alleen over stikstof of innovatie, maar ook over praten met buurtbewoners en het gesprek binnenskamers. Dat doen we door middel van enquêtes en één-op-één gesprekken. We schuiven dus letterlijk bij de boer aan tafel. Op deze manier nemen wij goed kennis van motivaties, meningen en behoeftes en krijgen wij inzicht in achterliggende argumenten. Hierdoor weten we goed wat er speelt in de agrarische sector en willen we ook als spreekbuis dienen om de boeren verder te helpen. Dit alles onderzoeken we en leggen we vast in onze jaarlijkse Sterke Erven Monitor. Hierbij alvast enkele conclusies uit het onderzoek van dit jaar (augustus 2022): • Meer contact zoeken (ook digitaal) met burgers en omgeving wordt gezien als een kans. • De sterk stijgende kosten (zoals energie, kunstmest) baren boeren zorgen. • Ondanks het negatieve sentiment hebben boeren wel plezier in hun werk. De uitkomsten van de Sterke Erven Monitor gebruiken wij om de boeren te helpen toekomstbestendig te ondernemen. Deze kennis delen we ook graag met jou, zodat wij samen kunnen bepalen waar jij een waardevolle bijdrage kan leveren aan Sterke Erven. Het toekomstbestendig maken van onze boeren is dus niet een uitgangspunt, maar een voorwaarde om daadwerkelijk kennis te delen aan onze Sterke Erven. Agrio is dan ook op zoek naar partners die met kennis of hun producten en diensten hier een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren. Over hoe we dat het beste samen met jou kunnen doen, hebben we goed nagedacht. We hebben daarvoor een plan gemaakt: Het Goed Boeren Plan. Hierin staan de Agrarische klantreis en de Klant centraal. Benieuwd naar alle resultaten uit de Sterke Erven Monitor 2022? Scan dan de QR-code. 11
12 Online Touch Home