15

Dus gingen we in een aparte ruimte met lakens een ok–sluis creëren en werden de benodigde attributen aangesleept om de werksituatie zo goed mogelijk na te bootsen. Je had de artsen eens moeten zien kijken. Joseph Kessels en Cora Smit hebben met het boek ‘Opleidingskunde’ leren in organisaties op de kaart in Nederland gezet. Of zoals de achterflap het destijds beschreef: ‘Drs. Joseph Kessels en drs. Cora Smit hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de volwassenwording van de bedrijfsopleidingen in Nederland.’ Joseph Kessels is inmiddels hoogleraar–emeritus. Van het boek ‘Opleidingskunde’ is in 2017 een geheel nieuwe versie verschenen, met als ondertitel ‘Leren in het werk, rond het werk, voor het werk.’ De auteurs, Erik Deen en Mariël Rondeel, hebben de eerste druk als belangrijke inspiratiebron gebruikt. Joseph Kessels was als adviseur nog betrokken. Het boek richt zich nu niet meer alleen op het leren van individuen maar gaat ook in op de bijdrage van leerprocessen aan de ontwikkeling van organisaties. Over onder andere dit laatste ga ik in de podcast in gesprek met Joseph Kessels. Het boek ‘Opleidingskunde’ heeft mij niet alleen in die beginfase van mijn carrière geholpen, maar ook blijkt achteraf– de richting van mijn verdere loopbaan mede bepaald. Het boek gaat namelijk naast het ontwerpen van opleidingen ook in op meer bedrijfsmatige zaken die in het kader van 15 Joseph Kessels en Cora Smit introduceerden in de jaren ’80 en ’90 de term ‘opleidingskunde’. Hiermee werd uiting gegeven aan de nieuwe expertise die geëist werd voor de ‘bedrijfsgerichte benadering van leerprocessen’. Hun denken over de manier waarop je ‘leren in organisaties’ vormgeeft heeft zich nadien verder ontwikkeld. In de podcast maak ik met Joseph Kessels een reis door de tijd.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication