27

Vele discussies hebben in die tijd vanuit de NSCU plaatsgevonden. Is leren in die brede, bedrijfsmatige opvatting nog wel een vraagstuk voor leerprofessionals? Hoe ziet dat leren ter ondersteuning van de strategie er dan uit? Moet je medewerkers wel met deze vormen van leren ten behoeve van organisatieontwikkeling ‘belasten’? Op deze laatste vraag was het antwoord van Martijn duidelijk: ja! Hij heeft zijn bevindingen – na zorgvuldige research – vastgelegd in het boek ‘Corporate universities; aanjagers van de lerende organisatie’ (Kluwer, 2012). Daarin is te lezen: ‘Voor zowel businessoptimalisatie als businessinnovatie geldt dat het onverstandig is om strategieontwikkeling slechts bij een kleine groep binnen de organisatie neer te leggen. Ideeën voor optimalisatie en innovatie zijn niet voorbehouden aan specifieke individuen of afdelingen, maar kunnen overal vandaan komen...’ (bron: Corporate universities; aanjagers van de lerende organisatie’, hoofdstuk 2, Ron Meyer, Kluwer, 2012). Martijn Rademakers brengt een brug aan tussen de ‘businessmodellen’ die ontwikkeld werden om tot waardecreatie voor een organisatie te komen en de wereld van de leerprofessionals. Hij onderscheidt drie verschijningsvormen van de corporate university: school, college en academy. Elk model ondersteunt een bepaalde strategie van de organisatie. Als een bedrijf of instelling op orde is vraagt dat het opleiden en trainen van de medewerkers om de status quo te bestendigen: het schoolmodel. 27 ‘Ideeën voor optimalisatie en innovatie zijn niet voorbehouden aan specifieke individuen of afdelingen, maar kunnen overal vandaan komen...’

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication