34

‘De kunst voor ons, leerprofessionals, is om dat ‘juk’ af te gooien en de juiste vragen te gaan stellen’ dat als je als leerprofessional de organisatie instapt, je onmiddellijk wordt gezien als ‘het gezicht van opleidingen’. De managers die je spreekt denken al bij voorbaat aan de cursussen en trainingen die ze voor hun medewerkers willen inzetten en die jij dan mag gaan organiseren. De kunst voor ons, leerprofessionals, is om dat ‘juk’ af te gooien en de juiste vragen te gaan stellen. Ik kwam erachter dat als je aan managers vraagt ‘wat moeten je medewerkers kennen en kunnen?’, je al snel lijstjes met opleidingen voorgeschoteld krijgt. Niet dat het geen belangrijke vraag is en die cursussen en trainingen er zeker moeten komen, maar – zoals ik in de vorige hoofdstukken beschreven heb – meestal is dit niet voldoende om de échte vraagstukken van de organisatie op te lossen. Daarom stel ik naast de competentievraag ook vragen als: ‘Wat loopt er niet goed in de organisatie, waar lig je wakker van, wat zou je graag anders zien?’ Je krijgt dan hele andere antwoorden. De serieuze knelpunten in de organisatie komen dan boven! En dan wordt het interessant, want dan kun je daar, als leerprofessional, leeroplossingen in het kader van organisatieleren tegenoverstellen. En dan draagt leren echt bij aan de gewenste organisatieontwikkeling. De juiste vragen stellen is één, maar waar stel je ze? Ik kom regelmatig wanhopige leerprofessionals tegen die interviews hebben afgenomen bij leidinggevenden in hun organisatie om de leervragen op te halen. Hun wanhoopskreet is vrijwel altijd: 34

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication