4

NIEUWE CAMPAGNE STELT NABESTAANDEN CENTRAAL 1297 Dixie Arts en haar vader Gilbert. In de nieuwe landelijke campagne ‘Geen tijd te verliezen.’ die op 2 maart gelanceerd is, staan de naasten van ALS-patiënten centraal: als nabestaanden. Hun portretten en verhalen zijn minstens zo indringend en confronterend als die van de patiënten in de eerdere campagnes. Dat is goed, vindt ALS-patiënt Conny van der Meijden. “Hoe spraakmakender, hoe beter.” “Mijn broer had maar twee jaar ALS”, zegt Astrid Wagner, terwijl ze recht in de camera kijkt. Het is een beeld dat binnenkomt. En het zijn woorden die, opnieuw, de nadruk leggen op de klok die genadeloos doortikt nadat de ziekte is vastgesteld. Het is tien jaar geleden dat de campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ de ziekte ALS definitief op de kaart zette. Fotograaf Lukas Göbel maakt (samen met cameraman Theo Captein en Marcel Hartog, creatief directeur van bureau Joe Public) deel uit van het team dat er vanaf het begin bij was en ook deze keer tekende voor de creatieve inhoud. Het is mooi en eervol om als portretfotograaf aan zo’n wezenlijk en bijzonder project bij te kunnen dragen, vertelt Göbel. “Ik was onder de indruk van de mentale kracht van de patiënten die we in de studio ontvingen. In het begin wisten we niet zo goed hoe we ons moesten opstellen. Maar het werd snel duidelijk dat zij hun situatie geaccepteerd hadden. Ze kwamen met een missie. Het was onze taak die missie in sterk beeld om te zetten.” Als Göbel later door de stad fietste en een portret dat hij had gemaakt in een abri zag hangen, wist hij dat de gefotografeerde was overleden. “Dat raakte me elke keer.” Reuring Hij was niet de enige, zegt Frederique Kram, hoofd Communicatie, Marketing en Fondsenwerving bij Stichting ALS Nederland. “De vorige campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ veroorzaakte veel reuring. Media besteedden er massaal aandacht aan. Er werd zelfs een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. En sommige mensen geloofden niet dat het om echte mensen ging maar om acteurs.” Het is goed mogelijk dat de nieuwe campagne, waarin zeven nabestaanden figureren die hun vader, moeder, kind, broer, partner of opa hebben verloren, opnieuw stof doet opwaaien, denkt Kram. Het gaat om nabestaanden die nog maar kort geleden hun dierbare hebben verloren.

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication