6

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” april ‘21 [46] SPOOFING Internetcriminaliteit maakt veel slachtoffers. De trucs die worden gebruikt om u geld afhandig te maken zijn heel doortrapt en lastig te doorzien. Dit artikel is bedoeld om u scherper te maken zodat u geen slachtoffer wordt van oplichters. Zodat u met plezier internet, sociale media, e-mail en whatsapp blijft gebruiken, maar zich wel bewust bent van de gevaren. Spoofing is als een oplichter tijdelijk een valse identiteit aanneemt; dat kan zowel een persoon als een bedrijf zijn. Dit kan bijv. per e-mail, een website, een telefoonnummer, sociale media of zelfs aan uw voordeur. Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt van oplichting? Wat algemene adviezen: Wees altijd wantrouwig als u onverwacht wordt benaderd per e-mail, website, telefoon (whatsapp of sms) of sociale media (Facebook). Ook al doet men zich voor als een bekende of iemand van een bekend bedrijf (vaak bank). Een bank zal u nooit om uw gegevens vragen. Zal nooit vragen uw betaalpas in te leveren of vragen om uw geld naar een veilige rekening over te maken omdat er een veiligheidsprobleem is. Een helpdesk (vaak Microsoft) zal u nooit bellen omdat zij een probleem met uw computer hebben opgemerkt. Die service bestaat niet! Laat u nooit verleiden om achter uw computer plaats te nemen en te doen wat zij van u vragen. Als u via een link naar een website gaat, controleer dan altijd eerst of het een betrouwbare website is voordat u ook maar ergens in die website op klikt of een transactie aangaat. Als een bekende u om geld vraagt zal de persoon in kwestie het begrijpen als u wantrouwig bent en zelf wilt terugbellen om pas dan zijn/ haar verzoek te bespreken. Laat u nooit onder druk zetten. Een bekende kan beter teleurgesteld zijn dat u niet direct helpt dan dat u al uw spaargeld kwijtraakt. Verwijder de e-mail. Zie vervolg op volgend blad [ 6 ]

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication