PROGRAMMATISCHE AANPAK (ROBIN) Op basis van trends in de ouderenzorg en het kwaliteitsjaarplan van Amaris is de belangrijkste organisatiebrede veranderopgave geformuleerd en verwerkt in een samenhangend programma genaamd ROBIN. De programmatische aanpak sluit aan bij kenmerken van de cultuur binnen Amaris. De uitgangspunten zijn: • Wij verbeteren organisatiebreed. • Wij doen het samen. • • • • Wij werken multidisciplinair. Wij stimuleren plezier. Wij communiceren actief. Wij professionaliseren programmatisch en projectmatig werken. De structuur van het programma is gebruikt om de zorg verder te verbeteren. Er zijn vier programmalijnen ingericht: 1. De cliëntbeleving (beter omgaan met cliënten en aanbod); 2. De medewerkersbeleving (meer menselijkheid in de zorg); 3. Gezondheid in de regio (meer gebruik maken van elkaar, data en innovatie); 4. Zorgkosten (slimmere processen en ondersteuning). Binnen deze vier pijlers is in samenhang gewerkt aan de lange termijn doelen en jaardoelen voor 2020. Tijdens de corona-uitbraak heeft de dagelijkse zorg voor cliënten extra veel aandacht gevraagd. Daarom is opnieuw gekeken naar een reële en praktische insteek en aanpak van het programma. In de schematische weergave op pagina 15 is te zien welke projecten er zijn ondergebracht in de programma-aanpak. De resultaten komen op de geëigende plaatsen in dit verslag aan de orde. 14 Amaris jaarverslag 2020