27

MEDEZEGGENSCHAP Centrale cliëntenraad De centrale cliëntenraad (CCR) wordt gevormd door afgevaardigden van de lokale cliëntenraden. Deze bestond afgelopen jaar uit zes leden met daaraan toegevoegd een onafhankelijk voorzitter en een ambtelijk secretaris. Er is gestart met de oprichting van cliëntenraden voor de kleine locaties. In de CCR werden locatie-overstijgende zaken besproken. Onderwerpen die betrekking hebben op één locatie bespraken de lokale cliëntenraden met de betreffende manager wonen en zorg. De CCR en de bestuurder hebben vier overlegvergaderingen gehouden (in mei, juni, september en december). De vergadering in maart is vanwege corona geannuleerd. De CCR heeft in oktober zijn eigen vergadering gehouden. De overlegvergaderingen hebben online plaatsgevonden. Eén daarvan is bijgewoond door de voorzitter van de raad van toezicht. Omdat het een ingrijpend jaar is geweest voor cliënten heeft een kleine afvaardiging van de CCR tweewekelijks contact onderhouden met de bestuurder. Daarin is de CCR voortdurend bijgepraat en gevraagd of in de besluitvorming de juiste keuzes voor cliënten werden gemaakt. Een goed voorbeeld was de vraag hoe om te gaan met de bezoekregeling op de locaties. De CCR heeft de nadruk gelegd op een goede communicatie naar de cliënten en locaties. Ook heeft de CCR een evaluatie gemaakt na een half jaar corona. Deze evaluatie is besproken in het overleg. Naast enkele kritische kanttekeningen was de CCR over het algemeen tevreden over de aanpak. Het kwaliteitstraject ‘Samen Bouwen aan Kwaliteit’ is regelmatig gespreksonderwerp geweest. De CCR heeft aangegeven dat verbeterslagen te maken zijn in de gespreksvoering. Gesprekken met mantelzorgers vinden niet altijd plaats en de kwaliteit van de gespreksvoering is een punt van aandacht. Het jaarplan ROBIN is meerdere keren aan de orde geweest. De projectleiders hebben een toelichting gegeven op de jaarplannen en de CCR heeft vragen en opmerkingen geplaatst bij programmalijn 1: cliëntperspectief. De CCR is blij met de keuze van Amaris om grote nadruk te leggen op verbetering van het welzijn van de cliënten, zoals blijkt uit het jaarplan ROBIN. De aandacht voor passende dagbesteding en het inzetten van ‘sfeermakers’ draagt zeker bij aan het welbevinden. De CCR heeft aandacht gevraagd voor eenzaamheid onder bewoners. Amaris heeft gekozen voor het afstoten van de hulp bij het huishouden in de regio Gooi & Vechtstreek. Het wil zich concentreren op de complexere zorg. De CCR heeft positief geadviseerd over de overname door TGVS per 1 januari 2021. Heel belangrijk daarin was dat TGVS bereid was alle cliënten en medewerkers in de uitvoering een-op-een over te nemen. Amaris jaarverslag 2020 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication