Ondernemingsraad De ondernemingsraad (OR) was ook in 2020 het orgaan dat de formele medezeggenschap van medewerkers uitoefende en zo hun belangen behartigde. Formeel wil zeggen dat medewerkers hun invloed in de eerste plaats aanwendden in het team waarin zij werken. De ondernemingsraad kwam in beeld als sprake is van gemeenschappelijke belangen. In het najaar is een nieuwe OR verkozen. Het aantal leden is teruggegaan naar zes waardoor de OR aan slagvaardigheid heeft gewonnen. Om recht te doen aan de lokale belangen zijn onderdeelcommissies (OC’s) werkzaam. De OC’s waren voor de directeuren van de verschillende regio’s en stafafdelingen het eerste aanspreekpunt. Naast OC’s voor de regio’s wonen & zorg en thuiszorg is er ook een OC voor het servicebureau/ flexmedewerkers. Het overleg met de bestuurder verliep op een open en constructieve manier. Ook als het ging om onderwerpen als personeelszaken of arbeidsomstandigheden - als de directeur ondersteunende diensten gesprekspartner was - waren de verhoudingen positief. In een aantal gevallen is aan de OR instemming of advies gevraagd. Zo heeft de OR met instemming gereageerd op het voorgestelde camerabeleid, het vacaturebeleid, de aanstelling van een arbocoördinator, het afsluiten van contracten met arbodiensten en de werkkostenregeling meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden. Op de twee adviesaanvragen is wisselend gereageerd. Een positief advies is gegeven over de nieuwe regioverdeling als gevolg van het vertrek van een van de directeuren. Het voornemen om de functie ANW-hoofden af te schaffen is door de OR van een negatief advies voorzien. De OC vastgoed is inmiddels opgeheven. Ook was er een commissie sociaal beleid. Deze commissie is ook vervallen. Specifieke aandachtsgebieden zoals vastgoedbeleid en sociaal beleid zijn nu ondergebracht bij de verschillende OR-leden. Als het gaat om sociaal beleid is bijvoorbeeld meerdere keren gesproken over het arbobeleid en verzuimbeleid. Het contact met de achterban is voor de ondernemingsraad van groot belang. Medewerkers zijn langs verschillende kanalen geïnformeerd over de activiteiten van de OR. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het bekendmaken van de agenda’s van de overlegvergaderingen, periodieke samenvattingen van notulen van OR-vergaderingen en het jaarverslag op het online medewerkersportaal te zetten. Verpleegkundige adviesraad Ook voor de verpleegkundige adviesraad (VAR) is het afgelopen coronajaar een uitdaging geweest. Omdat de leden zelf ook volop aan het werk moesten in het werkveld is de VAR beperkt bij elkaar gekomen. Ondanks dat is de VAR zich blijven inzetten om de beroepsgroep van verpleegkundigen en verzorgenden te vertegenwoordigen binnen de organisatie. Eén VAR-lid is aangesloten bij het coronaregieteam van Amaris om op deze manier ook de geluiden uit het werkveld mee te nemen in het coronabeleid. Een ander VAR-lid heeft zitting genomen in de raad van advies van ROBIN. De VAR is zeer enthousiast over de manier waarop Amaris medewerkers uit de directe cliëntenzorg betrekt bij de projecten van ROBIN. Daarnaast heeft de VAR zich sterk gemaakt voor de positie van de verpleegkundige en het belang van verpleegkundig leiderschap. Juist in deze hectische coronaperiode is gebleken hoe belangrijk dit is om de kwaliteit van zorg te kunnen waarborgen. Amaris jaarverslag 2020 29