7

planning en inzet van personeel. Ook zijn nog veel van de geplande projecten uitgevoerd, ondanks en soms ook dankzij corona. In de tweede golf was het door nieuwe werkwijzen, het ontwikkelde coronadraaiboek, inzet van coronaondersteuners en het duidelijke uitplaatsingsbeleid niet meer nodig de deuren te sluiten voor bezoek. De impact van de tweede golf op de organisatie was daardoor duidelijk beperkter, ondanks het feit dat de tweede golf qua omvang groter was dan de eerste. Na de tweede golf zijn er weer nieuwe uitdagingen bijgekomen. Denk aan de uitwerking en verstrekking van de zorgbonus, het vaccineren, de avondklok. Het vaccineren is inmiddels gestart. Op het moment van schrijven is bijna 90% van de bewoners op locatie gevaccineerd. Veel medewerkers zijn ook gevaccineerd. In het eerste kwartaal van 2021 is het aantal besmettingen onder cliënten sterk afgenomen. Een logisch gevolg van corona was dat ook medewerkers getroffen zijn, daardoor was het ziekteverzuim sterk toegenomen. In het eerste kwartaal van 2021 is dit weer gedaald van 13% naar 9,5%. Dit is nog steeds ruim boven het gebruikelijke niveau, waardoor de last op de schouders van de niet-zieke medewerkers groot is. Naast alle ingrijpende gevolgen van het coronavirus is ook een groot gevoel van trots ontstaan in de organisatie. Trots dat het mogelijk was en is om met elkaar zoveel tot stand te brengen en door te zetten met een oprechte passie voor de zorg aan onze bewoners en cliënten. Eens te meer is gebleken dat de medewerkers het uiterste uit zichzelf halen om hier uitvoering aan te geven. Het Covid Capaciteit Center; samenwerken in de strijd tegen corona Vier ouderenzorgorganisaties (Amaris, HilverZorg, Inovum, Lyvore) in de regio Gooi & Vechtstreek werken vanaf eind oktober 2020 samen om het grillige verloop van de coronabesmettingen het hoofd te bieden. Gezamenlijk is een regionale flexpool ingericht; het Covid Capaciteit Center. Op dit moment zijn er meerdere zorgpartijen (Beweging 3.0, Vivium en Axion Continu) aangesloten en worden zo de krachten nog meer gebundeld. Alle zorgorganisaties worden getroffen door uitbraken, het is alleen van tevoren niet bekend wanneer, waar en van welke omvang. Dat beeld is erg grillig. Met het CCC is een werkwijze ingericht om door slimmer samen te werken ieders continuïteit van personele inzet beter te garanderen. Het centrum heeft overzicht over de deelnemende organisaties en kan daardoor de ‘flexende’ medewerkers een forsere omvang van uren aanbieden zonder dat zij de flexibiliteit verliezen. De zorgprofessionals geven op de personeelsplanningsapp InPlanning van Intus aan welke diensten ze kunnen werken. Doordat er beter vooruitgekeken wordt naar aantallen Covid-units en -team en de hoeveelheid bezette bedden en verwachte benodigde inzet kan het CCC de benodigde personele inzet over de deelnemende organisaties inplannen. Op die manier wordt de bezetting geborgd en kan de kwalitatieve zorg worden gecontinueerd. Het CCC is opgezet om goede coronazorg te bieden, maar de organisaties denken al voorzichtig een stapje verder. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van personeel met een bepaald specialisme of een gezamenlijke regioflexpool in plaats van eigen flexpools. De intentie om hier in een bepaalde vorm mee verder te gaan is er. Amaris jaarverslag 2020 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication