5

AMARIS IN CORONATIJD Avondklok Ook gedurende het hele jaar 2021 hield het coronavirus de wereld in zijn greep. Voor Nederland werd er in januari boven op de al strenge coronamaatregelen zelfs een strenge avondklok ingesteld. Deze lockdown had ook gevolgen voor Amaris; bezoekers moesten ervoor zorgen dat ze voor 21.00 uur thuis waren en medewerkers waren verplicht een bewijs met zich mee te dragen als ze in de avonduren onderweg waren naar hun werk. Coronavaccinatie en testen Op woensdag 27 januari werd gestart met het vaccineren van de cliënten. Alle cliënten die bij Amaris wonen kregen een eerste coronavaccinatie aangeboden. Ook hier werd met vereende krachten een vaccinatiedraaiboek en -team samengesteld om aan alle strenge maatregelen en eisen te voldoen die rondom deze nieuwe vaccins werden gesteld. Er werd zeer zorgvuldig omgegaan met de restvaccins en spillage. Deze werden aangeboden aan zorgmedewerkers, later werd al het personeel uitgenodigd om een coronavaccin te halen. Regieteam, draaiboek en corona-ondersteuning Het regieteam dat opgestart was vanaf het allereerste moment dat het coronavirus ons land trof, kwam wekelijks bijeen om alle maatregelen af te stemmen voor zowel de locaties als de wijkzorg. Alle maatregelen die vanuit de overheidsinstanties en aanpalende organisaties werden voorgeschreven zijn nauwlettend gevolgd. Amaris volgde een veilige koers en had oog voor de kwetsbaarheid én welzijn van cliënten, maar ook naasten en personeel. Er werd continu een afweging gemaakt tussen maatregelen die verplicht waren en waar meer maatwerk werd gevraagd. Het coronadraaiboek dat in 2020 werd opgetuigd is doorontwikkeld en doorlopend geactualiseerd. Een team van corona-ondersteuners kon te allen tijde opgeroepen worden voor vragen en ondersteuning wanneer er ergens een corona-uitbraak was. Zo werden teams ontzorgd en direct begeleid in de juiste werkwijze. Druk op de zorg Het werk viel de zorgmedewerkers zwaar en het werken in beschermende kleding droeg daar aan bij. Ook collega’s kregen coronagerelateerde klachten en vanwege de overbelaste GGD’s moesten collega’s soms wel twee dagen wachten op de testuitslag. Dat betekende veel uitval van personeel en dat drukte zwaar op de zorg. Amaris koos er daarom voor om een particuliere instantie in te huren om het testproces voor medewerkers te versnellen. Na een jaar corona was de angst voor het onbekende er gelukkig grotendeels vanaf. Ondertussen wist iedereen hoe er gehandeld moest worden. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2021 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication