VOORWOORD Na twee jaren waarin we werden beheerst door de coronapandemie, vonden we in 2022 weer onze weg naar het “normale” bestaan. Gelukkig bleken de vaccinaties goed te werken en daarmee werd de impact van corona vele malen minder voor onze cliënten en medewerkers. Ook landelijk werden de maatregelen afgebouwd. Er kwam een einde aan een hele intensieve, heftige periode voor zowel cliënten, hun omgeving als onze medewerkers. Oprechte waardering en dankbaarheid is op zijn plek, voor de prestatie die onze medewerkers hebben geleverd gedurende de pandemiejaren om menswaardige, warme zorg te blijven bieden aan onze cliënten. Ook als het niet ging zoals het moest, moest het maar zoals het ging en dat leverde innovaties en nieuwe werkwijzen op zoals het bieden van zorg op afstand en een intensievere samenwerking met onze collega’s in de regio. Diverse voorbeelden passeren in dit kwaliteitsverslag. Wat een inventieve en betrokken collega’s werken er bij Amaris en getuige de vele dankbetuigingen van cliënten, hun familieleden en een hoge tevredenheid op Zorgkaart Nederland is het gelukt om die warme, waardevolle zorg te blijven bieden. Met recht een wereldprestatie! Na ruim 2,5 jaar van afstand was het bijzonder om elkaar weer veel vaker fysiek te kunnen ontmoeten, wat hebben we dat gemist! Gelukkig konden we ook weer bijzondere momenten vieren in nabijheid zoals het 1-jarige bestaan van Alporti. Met het wegvallen van de coronamaatregelen, viel ook de bijbehorende financiële steun weg. We werden, met de vermoeidheid na deze intensieve jaren nog in ons systeem, op onszelf teruggeworpen om kwaliteitsvolle doelmatige zorg te blijven leveren. Door een hoog ziekteverzuim waarin de effecten van corona nog voelbaar zijn en overall vermoeidheid na de prestaties die waren geleverd, ging het financieel gezien niet goed met Amaris. We gaven teveel uit aan met name de inzet van tijdelijke collega’s. Halverwege het jaar zagen we ons genoodzaakt actiever bij te sturen. Kortdurende maatregelen voor een beperking van de inzet van tijdelijke collega’s, het vragen om hulp bij familie en vrijwilligers, het stoppen van diverse projecten en het niet vervullen van vacatures bij de ondersteunende diensten waren oncomfortabel maar noodzakelijk. De invoering van een doelmatige maandelijkse managementinformatietool en de ondersteuning vanuit de controllers en capaciteitsmanagement werd door de managers snel vertaald in verbetering van de resultaten. Ook wilden we meer ruimte geven voor de in 2021 ontwikkelde strategie. Vanuit de wetenschap dat we de komende jaren niet op dezelfde wijze onze zorg kunnen blijven bieden door de enorme vergrijzing, beperkte arbeidskrachten en niet meegroeiende tarieven kiezen we ervoor om niet alles meer zelf te doen, maar in te steken op: zorg voor elkaar, samen met elkaar. We kunnen die zorg niet meer alleen bieden en we willen het ook niet meer alleen doen. We kijken naar buiten, verbinden ons aan de omgeving, de buurtbewoners rond onze locaties en wijkteams, pakken onze verantwoordelijkheid in het zorgdragen voor een fijne leefomgeving waarin het mogelijk is voor ouderen om minder snel en minder vaak afhankelijk te worden van een (intramurale) plek bij ons. Allemaal redenen om geografisch georiënteerd te werken, de wijk en de leefomgeving als uitgangspunt te kiezen en mee te nemen in hoe wij denken over zorgverlening. Al onze locaties en wijkteams hebben een functie in de buurt en we kunnen daarin nog 4 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
5 Online Touch Home