13

Kievitstraat 7 in Hilversum, 1925 Jansje is het roerend met hem eens. Ook wil Johannes maar wat graag zijn gezin iets beters geven dan de arbeiderswoning waar zij nu met zijn drieën wonen. En dus is het voor Johannes overduidelijk: het moment is daar; hij is er klaar voor! Als zelfstandige zal hij hopelijk zijn inkomsten meer zelf in de hand hebben en niet langer afhankelijk zijn van de grillen van een baas. Hij heeft al vaker gesproken met Jansje over de mogelijkheid om voor zichzelf te beginnen en zij steunt hem volledig. Sterker nog, eigenlijk is het Jansje die het idee in zijn hoofd heeft gepland. HEEL VEEL RAMEN Johannes gaat als J. van der Wal Glazenwasscher aan de slag. Hij verstaat dit vak goed en laat zich al geruime tijd in die hoedanigheid in het Hilversumse telefoonboek omschrijven. Johannes richt zich op de welgestelde villawijk Trompenberg. Dit parkachtige deel van Hilversum, dat aanvankelijk een herstellingsoord was en imponerende buitenhuizen huisvestte, is een gewilde plek geworden voor de gegoede middenklasse, rijke Amsterdammers en veel andere voorname families. Er zijn riante privévilla’s gebouwd en dat betekent heel veel ramen. Te veel ramen voor het personeel of de vrouw des huizes, realiseert Johannes zich. Hij begrijpt heel goed waar gefortuneerden behoefte aan hebben. Iets wat hij heeft geleerd in de jaren ’10, toen hij als dienst werkte in Trompenberg. Johannes koopt een gebruikte handkar, een ladder en wat andere benodigdheden en gaat van start. Riante privévilla’s, dat betekent heel veel ramen. Te veel ramen voor het personeel of de vrouw des huizes. Vanaf dat moment fietst Johannes iedere dag fluitend met zijn spullen en zijn typerende goede humeur van de Kievitstraat 7 in Hilversum naar Trompenberg. Zijn instinct blijkt juist: in Trompenberg is er genoeg animo voor een vriendelijke, betrouwbare glazenwasscher wiens eer het te na is om niet hard te werken en die niet vies is om wat extra klusjes te doen als dat nodig is. Want voor Johannes geldt: ‘Kennie bestaat nie’. 9

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication