60

Maar ook bedrijven die zich alleen op de Nederlandse markt richten (zoals Van der Wal) moeten zien te groeien om overeind te blijven. Die noodzaak tot groei wordt nog eens versterkt door de opkomst van het internet. DE JUISTE PARTNER Het visionaire oog van Jon en het commerciële talent van Wouter zijn nu onontbeerlijk. Beiden hebben zich in de jaren ’80 flink ontwikkeld en zijn uitgegroeid tot de pijlers van het bedrijf. Hoewel Jon net als zijn vader Joop en opa Johannes een goede verkoper is en hetzelfde sociale hart heeft, is zijn zakelijkheid en toekomstvisie vele malen belangrijker voor het bedrijf. Jon heeft een helder beeld van toekomstige ontwikkelingen en weet daar slim op te anticiperen. Hierdoor weet hij Van der Wal in nieuw vaarwater te brengen. Wat Jon ook van zijn opa en vader heeft geërfd is de gave voor het uitkiezen van een liefdevolle, maar sterke en steunende partner. In 1983 trouwt hij met Jolanda. Ook zij komt uit een ondernemersfamilie en weet daardoor wat er nodig is om een bedrijf te runnen. Hoewel Jolanda nooit officieel in het bedrijf zal werken, is haar rol als sparringpartner en klankbord van grote waarde voor Jon en daarmee voor het bedrijf. Wouter is inmiddels getrouwd met Netty en heeft zich ontwikkeld van markiezenmaker tot commercieel toptalent. Het zaadje daarvoor is al jong gepland: als kind ging Wouter al graag met de melkboer mee langs de deuren om vla te verkopen. Hij vindt het heerlijk om onder de mensen te zijn, een praatje te maken en connecties te leggen. Wouter heeft net als Johannes, Joop en Jon van nature een oprechte betrokkenheid bij zijn klanten. Daarnaast loopt zijn hart over van enthousiasme voor de producten van Van der Wal; hij heeft ze immers zelf gemaakt! Als fervente hobbyfotograaf zet Wouter zelfs uit pure trots vele Van der Wal projecten op de foto. Toch gaat niet alles van een leien dakje voor Wouter. Hoewel hij zich er niet door uit het veld laat slaan, kampt hij van jongs af aan met een serieus gezondheidsprobleem. Het is geen probleem bij Van der Wal: ook Johannes had ermee te maken. En dus worden er op het bedrijf hier en daar gewoon wat dingen voor Wouter aangepast, zodat hem niets in de weg zit om zijn werk te kunnen doen. 56 EMOTIONELE BESLISSING De combinatie van de ambachtelijke kennis van Joop, Gerda en Ton en het moderne elan van Wouter en Jon zorgen voor een geweldige groei in de jaren ’90. Op de golf van de internationale en nationale economische voorspoed denkt Jon aan uitbreiding, te beginnen met een verhuizing. De zaken gaan goed, maar de ruimte op de Johannes Geradtsweg begint het bedrijf te beperken in Jon’s ogen. Wat als ze een echt bedrijfspand zouden betrekken, met ruimte voor een echte showroom, meer kantoren en een groter assortiment? Vooral die showroom is belangrijk in Jon’s ogen. Van der Wal levert topkwaliteit aan klanten in het hogere segment. En daar hoort een goede, passende toonzaal bij. Maar vertrekken van de Johannes Geradtsweg is lastig: het familiegevoel, dat zo verweven is met dat huis, is juist zo belangrijk voor het bedrijf. Want ondertussen is ook de vierde generatie Van der Wal er alweer kind aan huis, net als de kinderen van Wouter. Ook zij zien hun vaders hier werken en als er om 9 uur koffie gedronken wordt in de keuken, zijn zij er nu ook bij. Een traditie die op dat moment al bijna vijftig jaar bestaat! Geheel in lijn met de familietraditie, helpen ‘de jonkies’ al jong mee. Vooral Daniël, de zoon van Wouter en toekomstig eigenaar, heeft daar nog levendige herinneringen aan: ‘Ik was echt jong, misschien 10 of 11, dat ik in de vakantie mijn eerste klusjes mocht doen bij Van der Wal. Het grind aanharken, markiezen slopen en de werkplaats van mijn vader Wouter aanvegen bijvoorbeeld. Dat soort dingen. Ook herinner ik me de eindeloze hoeveelheden bandrolletjes die ik voor pa maakte. Dit is het band waarmee je de zonneschermen naar beneden liet zakken en deze versleten daarom het snelste. Ieder jaar verving Van der Wal wel honderden van die banden. Ik knipte die dan vooraf alvast af op vijf meter en maakte daar rolletjes van, zodat ze altijd voor handen waren.’ Ook de beloning aan het einde van dit eerste ‘vakantiebaantje’ staat hem nog helder voor de geest: ‘In een heus loonzakje, zoals Joop die aan iedereen uitdeelde, ontving ik uiteindelijk vijftig gulden. Wat een rijkdom! Kon ik een cassetterecorder van kopen, helemaal te gek.’

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication