‘Van der Wal is een bedrijf dat ambachtelijkheid en vakkennis uitstraalt. Wie eenmaal klant is bij Van der Wal blijft dat waarschijnlijk voor de rest van zijn leven.’ ‘Hij wist duidelijk wat hij deed’, zegt Michel Ploeg daarover, die als jonge kerel met Ton werkte. ‘Al liep hij niet bepaald over van tact. Als hij een hamer wilde, was het simpelweg ‘hamer!’ Toch blijft hij een van de mooiste mensen waarmee ik heb samengewerkt. Echt een vakman. En dat bracht hij over op de monteurs. Het zorgde voor continuïteit en kwaliteit.’ Van der Wal floreert op de Beresteinseweg en krijgt meer personeel èn meer erkenning. Twee jaar na de verhuizing krijgt het bedrijf een enorme pluim wanneer Van der Wal tweede wordt bij de landelijke verkiezing tot ‘Zonvakker van het Jaar’. Voor deze verkiezing worden slechts drie zonweringspecialisten uit heel Nederland genomineerd na grondige beoordeling van een vakjury. Van der Wal wordt in 1998 genomineerd, omdat zij zich hebben onderscheiden qua showroom, originaliteit, service, vakmanschap en personeelsbeleid. Het is een grote eer en bij Van der Wal zijn ze ontzettend trots op de beschrijving in het juryrapport: ‘Van der Wal is een bedrijf dat ambachtelijkheid en vakkennis uitstraalt. Wie eenmaal klant is bij Van der Wal blijft dat waarschijnlijk voor de rest van zijn leven’. Het is de eerste nominatie voor ‘Zonvakker van het Jaar’ van de drie die Van der Wal het komende decennium ten deel zal vallen. AMBIANCE In 1999, precies 70 jaar nadat zijn opa Johannes het bedrijf heeft opgericht, neemt Jon samen met vijf andere zonweringbedrijven en leverancier Herman van der Aa van PBS het initiatief tot een bijzonder samenwerkingsverband. Elke afzonderlijke onderneming blijft zelfstandig, maar onder de naam ‘Ambiance’ bundelen ze voortaan hun krachten qua inkoop en marketing. Daarnaast wordt er een eigen productlijn ontwikkeld in samenwerking met PBS. 62 Door de toenemende vraag naar zonwering, is het helaas niet meer mogelijk alles zelf in huis te maken zoals dat vroeger op de Johannes Geradtsweg gebeurde. De productie van een eigen lijn in samenwerking met PBS maakt het toch mogelijk om te groeien en daarbij is de kwaliteit van de – extern – gemaakte zonwering goed te bewaken. Belangrijk, want kwaliteit is immers al sinds de oprichting in 1929 één van de speerpunten van Van der Wal. Jon is erg enthousiast over Ambiance en besluit dat het bedrijf voortaan door het leven gaat als ‘Ambiance Zonwering Van der Wal’. Het biedt veel extra mogelijkheden en stabiliteit voor Van der Wal, terwijl toch de eigenheid van het oorspronkelijke bedrijf behouden blijft, zoals de persoonlijke service, het vakmanschap en de nadruk op zonwering uit het topsegment. OP DE BOOT NAAR ENGELAND Zo stapt het bedrijf het nieuwe millennium in met een nieuwe naam en een nieuw elan. Om het 70-jarig te vieren, gaat het voltallige personeel plus partners allereerst op een tripje naar Londen in het voorjaar van 2000. Samen stappen ze op de boot naar Engeland om deze mijlpaal te vieren. Het is een feestje dat nog lang zal worden herinnerd. De trip is een groot, uitbundig feest en zal nog lang worden herinnerd. Maar och, waar hard gewerkt wordt, moet ook voldoende ruimte zijn voor ontspanning. Het Ambiance logo wordt toegevoegd aan de naam en het pand krijgt een update
67 Online Touch Home