81

INTERVIEW Voelen jullie je echt één bedrijf of staat Vivante Bekenkamp los van Van der Wal zonwering? ‘We zijn één bedrijf qua gevoel. We delen ook het gebouw in Hilversum uiteraard en ook in andere winkels. Als ik bij Bekenkamp wel eens werk met een Van der Wal monteur in plaats van een Vivante monteur dan is dat altijd goed. En sta ik bij de klant iets in te meten en ik zie dat er wat mis is met de Luxaflex (een Van der Wal product), dan los ik dat uiteraard ook op. We zijn één. Ook met uitjes en etentjes, we zijn echt een familie. Of beter gezegd, één vriendenbedrijf.’ Wat vind jij het sterkste aan de samenwerking tussen zonwering en woninginrichting? ‘Wat voor het hele bedrijf geldt: we delen hetzelfde DNA. Je doet veel zelf, maar je kunt altijd met elkaar sparren. Of zelfs botsen. Het gaat altijd om het beste voor de klant, het bedrijf of de kwaliteit. Daar kun je over van mening verschillen, maar het wordt nooit persoonlijk. Wij bedenken bijvoorbeeld weleens iets op papier en terwijl de monteurs denken: dat kan helemaal niet in praktijk. Dan botst dat even, maar ontstaan er juist daardoor vaak nieuwe mogelijkheden en maken gezamenlijk weer iets gaafs voor de klant. Zo is het constructief om te botsen.’ Wat is jullie kracht? ‘Doen wat je belooft, geen leugens, eerlijk. Geen onzinverhalen. Nee is ook een antwoord. Vaktechnisch zijn we gewoon echt heel goed, en we weten precies wat we kunnen. Wij kunnen veel gelukkig haha, dus een echte nee verkopen we gelukkig maar weinig.’ Wat is jouw drive? ‘Mensen blij maken, dat is wat ik leuk vind. Niets kan tegen dat gevoel op! Dat is iets wat wij als club samen doen. Ik kan niet zonder de anderen (monteurs onder andere) en zij niet zonder mij.’ Mooie herinnering of anekdote? ‘Te veel om op te noemen. Maar ik weet nog een avond in 2002 dat ik op kantoor zei dat ik graag op vakantie wilde. Dennis, onze monteur en ook begin twintig wilde ook even weg zei hij. Diezelfde nacht zaten we in een vliegtuig naar Kreta. Dat typeert de sfeer bij ons nog steeds. Dennis en ik zijn sindsdien trouwens goede vrienden en hij was zelfs getuige op mijn huwelijk.’ Tenslotte, wat zijn de Jon regels? ‘Jon van der Wal heeft veel invloed gehad op ons, gekscherend ‘de jonge honden’ genoemd (Michel, Daniël, Scott en ik); wij leerden enorm veel van hem. Zo hanteer ik nog steeds wat ik noem ‘de Jon regels’. Voor mij zijn het gewoon zinnige richtsnoeren: 1. Fouten maken mag. Als je er maar van leert en zorgt dat de klant uiteindelijk tevreden is. 2. Je mag botsen, maar het mag nooit persoonlijk worden. 3. Niet lullen maar poetsen, hard werken, klant centraal, liefde voor het vak, goede sfeer.’  77

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication