89

Hoe verliep de stap naar het directeurschap? ‘Op een hele nare manier, omdat Jon begin 2009 overleed. Hij was zo belangrijk geweest voor mij als mens dat zijn dood vreselijk moeilijk was. Jon had Van der Wal echt laten vliegen, dus mensen vreesden ook het ergste voor het bedrijf. Als Van der Wal een berg was, dan had Jon ’m al hoog gemaakt. Dat kon toch niet hoger? Ik wilde de berg echter niet hoger, maar wel groter maken. Het ging me om de uitdaging. Zowel bedrijfsmatig als qua mensen: hoe konden we personeel en klanten zo goed mogelijk verzorgen? Net zoals Johannes dat ooit had gedaan als oprichter, maar dan met een groter bedrijf. Ik ben nu ruim tien jaar directeur en in die tien jaar zijn we flink gegroeid. Ons succes is fantastisch, maar als ik kon, zou ik alles wat ik heb bereikt inleveren om mijn vader en Jon terug te halen. Samen zouden we zoveel meer plezier hebben gehad en die berg nog zoveel hoger en groter hebben kunnen maken.’ In welke zin is het nu nog een familiebedrijf? ‘Ik noem het nu meestal een Family and Friends bedrijf. Patrick doet bijvoorbeeld niet onder voor familie, maar we zijn eerder een zelfgekozen familie. De sfeer is hecht en daar let ik erg op. Net zoals Jon dat deed en Joop voor hem. En Johannes weer voor hem. Daarom hebben we ook regelmatig bedrijfsuitjes, met de partners erbij, en maken we veel plezier. En iedere week is er ook de vrijdagmiddagborrel. Maar ik herinner me ook nog de tijd dat Joop de facturen nog uittypte op een typemachine en de loonzakjes uitdeelde op de Johannes Geradtsweg, terwijl Gerda markiesdoeken zat te stikken op zolder en voor thee zorgde voor Joop, Ton, Jon en Wouter, mijn vader. Of dat Joop vanaf het kantoor in de tuin gewoon de woonkamer inliep om Gerda te vragen even een spoedje te rijden. Dát was echt een familiebedrijf.’ Wat is jouw kracht? ‘Onder andere dat ik fouten mag maken. Daar ben ik niet bang voor, ik snap het spasme erover ook niet. Je leert ervan en het gebeurt nou eenmaal. Dus wees open over je fouten, anders is het ‘diefstal’; je ontneemt een ander het leermoment als je je fout niet deelt.’ Meest memorabele project:? ‘Ik leef in het nu, en wat nu leeft bij mij is dat we bijvoorbeeld het RTL gebouw van zonwering gaan voorzien en veel studio’s op het Mediapark. En Vivium Godelinde in Bussum; daar gaan we 418 zonneschermen plaatsen! Maar ik vind het ook gaaf als oude klanten opnieuw terugkomen om te bestellen. Dan heb je blijkbaar goede kwaliteit en nazorg geleverd. Het hoeft trouwens echt niet groot te zijn om memorabel te zijn. Veel klanten waren ook al klant bij oprichter Johannes al die jaren geleden, dus dat voelt ook extra bijzonder als ze nog steeds voor ons kiezen.’  85

90 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication