27

TROEF 2 = ZORGDRAGEND Vanuit onze visie willen we een zorgzame school zijn. We willen zorg dragen voor het kostbaarste dat u aan ons toevertrouwt. Zorg op het vlak van kennis, zorg op het vlak van "je thuis voelen”. We ondersteunen kinderen die erg moeilijk of snel leren en ontwikkelen. We gaan op weg met hen die het motorisch of sociaal moeilijk hebben. We respecteren de eigenheid van ieder kind en willen vanuit ieder zijn talenten vertrekken. Er zijn 6 leerkrachten die we inzetten om het zorgverhaal daadwerkelijk een plek te geven in elke klas en op onze school. Juf Inge neemt de zorg op in de kleuterschool. Juf Lutgard begeleidt het 1ste leerjaar en neemt ook de coördinatie van het zorgteam op zich. In de lagere school begeleidt juf Marijke het tweede leerjaar, meester Jo het derde, juf Heidi begeleidt het 4de leerjaar. Meester Dirk neemt het 5de en 6de voor zijn rekening. Zij ondersteunen in de eerste plaats de leerkrachten. Deze laatsten moeten immers de zorg op de klasvloer aanbieden. De zorgleerkrachten bieden de verhoogde zorg aan als het de draagkracht van de klasleerkracht overstijgt. Vanuit de besprekingen na de observaties en toetsen begeleidt het zorgteam een aantal leerlingen individueel en trachten zij hun werkpunten weg te werken. Deze werkpunten kunnen zowel vertragingen als versnellingen in de ontwikkeling zijn. Daarnaast zullen zij ook in de klassen meehelpen tijdens inoefenmomenten voor bepaalde vakken. Op die manier kunnen zij leerlingen die met dezelfde moeilijkheden kampen in groep ondersteunen. Als je kind specifieke onderwijsbehoeften heeft, kun je dit melden aan de directie. Specifieke onderwijsbehoeften is een breed begrip. Het betekent dat je kind als gevolg van een fysieke, verstandelijke of zintuiglijke beperking niet zomaar aan het gewone lesprogramma kan deelnemen. De school kan ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van de vaststellingen in de loop van het schooljaar. Welke maatregelen aan de orde zijn, zal afhangen van wat je kind nodig heeft en wat wij als school kunnen organiseren. DIFFERENTIËREN MET HET TAKENBORD Als we leerlingen op ieders niveau willen begeleiden, moeten we ook verschillende leerstof aanbieden. Zo zullen de vlugge leerlingen uitbreidingsoefeningen krijgen, terwijl de tragere leerlingen meer tijd krijgen om de leerstof eigen te maken. Dit noemen we differentiatie. We proberen dit te doen aan de hand van hoekenof contractwerk. We doen dit via het systeem van takenbord. Verder werken we zowel bij rekenen als taal met een meersporenaanpak waarbij kinderen zelf hun niveau leren inschalen. De reken- en taalmethode bieden heel wat mogelijkheden. Ook binnen de turn- en zwemlessen werken we op verschillende niveaus. 25

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication