33

Van het 3de tot het 6de leerjaar kunnen we ook beslissen om het kind te laten afkoelen, gaan we het melden aan de leerkracht, kan er aan het kind gevraagd worden om gedurende een speeltijd 15 minuten zinvol strafwerk te maken in de klas, kunnen we beslissen dat het kind een herstelgebaar moet maken (niet gewoon sorry zeggen), kunnen we een mail sturen naar de ouders met de straf en waarom, zullen we gebruik maken van voorvalrapporten en kunnen er eventueel kindgesprekken plaatsvinden. Indien nodig kunnen we kiezen voor een langdurige begeleiding. Groene schuif Onder deze categorie vallen lichte voorvalletjes, die beperkt voorkomen. Zo zou het kunnen dat het kind een keer iemand onderbreekt tijdens een gesprek.We hanteren hier dezelfde strategie als bij de blauwe schuif. Blauwe schuif Onder deze categorie vallen lichte voorvalletjes die meermaals voorkomen. Zo zou het kunnen dat een kind elke speeltijd opnieuw voorsteekt in de rij. De maatregelen die genomen worden om het kind te laten groeien zijn voor de groene en de blauwe schuif hetzelfde. In de kleuterschool kunnen we het kind naar de herstelmuur laten gaan, dit is een plek waar je samen met het kind zoekt om de relatie te herstellen. Daarnaast kunnen we het kind vragen om een tekening te maken over zijn gedrag en kan er een duidelijke structuur aangeboden worden zoals een vaste plaats in de zithoek. In de lagere school zullen we kort op de bal spelen, we bieden duidelijkheid in de communicatie als leerkracht naar het kind toe en we proberen te achterhalen waarom de leerling zich zo gedraagt. We gaan begrip tonen voor het kind en samen zoeken naar oplossingen. Indien nodig kunnen we kiezen voor een langdurige begeleiding. DE CARAVAN Met de caravan bieden we kinderen een plekje aan waar ze tijdens de speeltijden tot rust kunnen komen. Er mogen maximum zes kinderen in de caravan. Per dag mag je er ook maar één keer in. We bieden op die manier kinderen enerzijds rust, maar blijven hen anderzijds ook prikkelen in het oefenen van het omgaan met elkaar. Kinderen houden zich rustig bezig en proberen de stilte te bewaken… 31

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication