53

MAILBELEID We communiceren vaak via mail met elkaar. Daarom maken we hierover graag enkele afspraken: • Geef ons 48 uur de tijd om op een mail te antwoorden. • In het weekend zijn leerkachten mail-vrij. • Bij gevoelige onderwerpen maak je best een afspraak en ga je met elkaar rond de tafel zitten. • Probeer enkel contact op te nemen voor dingen die er toe doen. Je vindt vaak al heel wat info in de klepkaften. HUISWERKBELEID Hoe zit het met huiswerk op onze school? We hebben het voor jullie in een overzicht bij elkaar gezet. Wat verstaan we onder huiswerk? Als huiswerk bedoelen we alle taken en lessen die de kinderen thuis maken of leren. Huiswerk vormt een brug tussen de school en de ouders. Het is een kans om ouders te betrekken bij het ‘leren’ van hun kind. ‘Plannen en leren organiseren’ is een eindterm. Wij vinden dit onderdeel heel belangrijk bij het geven van huiswerk. Bovendien moet huiswerk als zinvol ervaren worden door leerlingen en ouders. Onze uitgangspunten We kiezen er op onze school voor om kinderen huiswerk te geven. Wat vinden we hierbij belangrijk: • We willen kinderen ‘leren leren’, waarbij we ook het plannen een heel belangrijk onderdeel vinden. In de eerste graad vragen we hiervoor nog veel ondersteuning van thuis en ligt de focus op het samen maken van een planning. Vanaf de tweede graad proberen we de kinderen zelf hun planning te laten maken en worden er ook lessen gegeven die ze moeten leren. • We vinden het belangrijk dat onze kinderen na school de tijd krijgen om zich te ontspannen. Hoeveel tijd besteed je aan het maken van je huiswerk? We geven een richttijd mee, maar dit blijft natuurlijk zeer persoonsgebonden: - In het 1ste en 2de: maximum 15-20minuten - In het 3de en 4de: maximum 20-25minuten - In het 5de en 6de: maximum 25-30minuten Opmerking: Het leren van lessen kan soms meer tijd vragen. Het is belangrijker dat leren op verschillende momenten gebeurt dan dat het gebeurt. • Huiswerk moet zinvol zijn. Het wordt gebruikt om basisvaardigheden verder te automatiseren en leerstof beter te beheersen. Dit kan voor zowel lezen, wiskunde, spelling als voor andere vakken zijn. - In het 1ste en 2de: automatisatie van lezen, wiskunde en vanaf het 2de leerjaar ook spelling. - In het 3de en 4de: automatisatie van spelling, lezen, wiskunde en WO leren. - In het 5de en 6de: automatisatie van Frans, lezen, spelling en leren van wiskunde en WO. • “Als we alle kinderen gelijk willen behandelen, moeten we ongelijk handelen”. In de mate van het mogelijke bieden we gedifferentieerd huiswerk aan. • Feedback. We vinden het belangrijk een terugkoppeling te doen naar onze kinderen over de geleverde inspanningen. In het 1ste en 2de gebeurt dit door kindgesprekken en door een extra infomoment omtrent “Hoe ik mijn kind het best begeleid tijdens het huiswerk maken.” In de tweede en derde graad gebeurt dit ook af en toe door kindgesprekken, soms wordt er ook op klasniveau feedback gegeven. Bij huiswerk leren we kinderen werken aan het opnemen van hun verantwoordelijkheid, werken ze aan hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. 51

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication