28

LEZEN MET EEN LEESMAATJE Doorheen de ganse lagere school werken we ook aan leespromotie. We hanteren hiervoor verschillende werkvormen. In de eerste graad is er een leescircuit. Leerlingen van het derde en zesde leerjaar doen aan tandemlezen. Voor een aantal lezers uit vier en vijf is er het ochtendlezen. Daarnaast nemen we ook deel aan de leespromotie via de kinderjury. EXTERNE HULP In laatste instantie doen we een beroep op externe organisaties, indien dit een meerwaarde heeft voor de verdere ontwikkeling van uw kind. MEERBEGAAFDENWERKING Samen met Exentra, een expertisecentrum rond meerbegaafdenwerkig, hebben we een knappe werking uitgebouwd. In de kleuterschool worden de bollenbozenkastjes de klassen binnengereden. We zorgen voor een goed screeningsinstrument zodat we juiste kleuters dedecteren. De lagere school biedt verbredingsleerstof aan voor rekenen. Kinderen leren versneld woordpakketten en/of maaltafels aan of krijgen moeilijkere toetsen voor Frans. Het zorgteam volgde een opleiding voor de kangoeroewerking. Tijdens de meerbegaafdenwerking hebben we ook aandacht voor het omgaan met klasgenoten, hun leerhouding en doorzettingsvermogen. BODYMAP Kinderen worden doorgelicht op hun motorische ontwikkeling. Sommige tekorten hebben een weerslag op de cognitieve ontwikkeling en de werkhouding van kinderen. Door hen gerichte oefeningen aan te bieden, kunnen we een antwoord bieden op bepaalde problematieken. Kinderen worden in klein groep begeleid en zetten op die manier echt stappen in hun motorische ontwikkeling. IN EN UIT DE KLAS Zorg wordt geboden vanuit een TWEEKRACHT. De leerkracht en de zorgleerkracht slaan samen de handen in elkaar. Ze staan samen voor de klas of de ene begeleidt een miniklas, terwijl de andere het traject doorloopt met de andere kinderen van de klas. Er zijn heel wat verschillende vormen mogelijk. We zoeken steeds naar de meest optimale manier van ondersteuning via CO-TEACHING. Heb je toch nog vragen omtrent de zorgwerking, spring gerust binnen. http://www.exentra.be/ 26

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication