57

De aanwezigheid van je kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de schooltoelage, voor de toelating tot het eerste leerjaar en voor het uitreiken van een getuigschrift op het einde van het lager onderwijs. Als je meer dan 5 halve dagen onwettig afwezig bent, spreken we van problematische afwezigheid. Het CLB waarmee wij samenwerken, staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden. Je kan je niet onttrekken aan deze begeleiding. Wij zullen steeds in gesprek met het CLB en de school een begeleidingsplan opstellen. Dit begeleidingsdossier is ter inzage van de verificateur. Je kan steeds bij ons terecht in geval van problemen. We zullen samen naar de meest geschikte aanpak zoeken. Ouders laten hun kinderen zowel in het kleuter als in het lager onderwijs regelmatig naar school gaan. Ze steunen ook de school in de aanpak van het spijbelen. Wat betreft de vraag omtrent vervroegde vakanties of vakanties die langer duren, is de regelgeving van de overheid zeer formeel en duidelijk. Er kan door de school nooit toelating gegeven worden om vroeger op vakantie te vertrekken of later uit vakantie terug te komen dan de aangegeven vakantieperiodes. Vanuit de school wordt er ook op aangedrongen om de schooltijd te respecteren. INDIVIDUELE LEERLINGBEGELEIDING We volgen de ontwikkeling van al onze leerlingen op de voet. Iedereen ontwikkelt immers volgens een eigen tempo. Dit hangt af van de mogelijkheden van ieder persoon. Vanuit observaties en toetsen komen we te weten waar iedere leerling in zijn of haar ontwikkeling staat. Met deze gegevens maken we afspraken over extra hulp die we iemand moeten geven, over extra uitdagingen die we andere leerlingen kunnen geven of over bijsturingen die we in de klas moeten doen. Je kan als ouder zelf ook specifieke onderwijsbehoeften van je kind melden aan de directie of zorgcoördinator. LEERLINGVOLGSYSTEEM In de kleuterschool worden de kinderen regelmatig geobserveerd. Aan de hand van observatielijsten krijgen de kleuterjuffen een beeld van de ontwikkeling van de kleuters in hun klas. In de lagere school worden er tweemaal per jaar testen gedaan voor het leerlingvolgsysteem. Deze zijn verschillend van de gewone toetsen voor het rapport. Aan de hand van scoretabellen weten we of iemand op niveau zit, of voorsprong of achterstand heeft in vergelijking met de gewone ontwikkeling. De resultaten worden tweemaal per jaar besproken. Op deze overlegmomenten zijn de leerkrachten vertegenwoordigd, alsook de zorgleerkrachten, de CLB-medewerker en de directie. Na het overleg worden er afspraken gemaakt over het extra begeleiden van leerlingen. De ouders worden hiervan op de hoogte gebracht. Daarbij zullen we aangeven wat je van de school kan verwachten en wat wij van jou als ouder verwachten. We verwachten dat je ingaat op onze vraag tot overleg en de afspraken die we samen maken opvolgt en naleeft. 57 55

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication