15

We werken aan de zelfstandigheid door in alle kleutergroepen te werken met een planbord. Het “werken” is dus veelomvattend. Het resultaat is niet het belangrijkste, maar hoe je er tijdens het proces mee aan het oefenen bent geweest. Om kinderen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te kunnen begeleiden en om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkeling van het kind maken we gebruik van het observatie- en registratiemodel KIJK (afkorting van Kijk In Je Klas). Doordat we de kinderen in groep 1/2 regelmatig observeren, krijgen we een helder beeld van hun ontwikkeling. Indien nodig wordt de ontwikkeling van het kind intern besproken. Dit kan zowel bij een achterstand als een voorsprong in de ontwikkeling zijn. De KIJK-registratie wordt tweemaal per schooljaar ingevuld. Het rapport voor de groepen 1/2 correspondeert met de KIJK. Dit wordt ook op de oudergesprekken besproken. Ons onderwijs in de groepen 3-8 Op onze school wordt er voldoende aandacht besteed aan alle vakken zoals rekenen, spelling, taal, begrijpend luisteren en begrijpend lezen. Daarnaast is er natuurlijk ook ruimte voor kunstzinnige oriëntatie, muziek, wereldoriëntatie, verkeer en bewegingsonderwijs. De methodes die we hiervoor gebruiken staan beschreven op onze website onder het tabblad “Ons Onderwijs”. Tijdens alle vakken komt het samenwerkend leren terug. Dit is al te zien aan de indeling van de groep waarbij de kinderen in teams zitten. Daarnaast werken de kinderen tijdens wereldoriëntatie in tweetallen aan het ontdekkend leren. Tijdens de andere vakken zetten we veel coöperatieve leerstrategieën in waardoor de kinderen op een andere manier de leerstof tot zich kunnen nemen.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication