25

Wanneer de leerkracht dit signaleert wordt er contact gelegd met de remedial teacher (RT) en/ of intern begeleider (IB). Zij coördineren alle zaken rondom de speciale leerlingenzorg. Het kan nodig zijn om breder te kijken dan alleen naar het leren. Onze school beschikt over teamleden met speciale deskundigheid die kunnen meedenken in hoe we tegemoet kunnen komen aan de specifieke onderwijsbehoeften. Hiervoor organiseren wij intern leerlingbesprekingen. Als blijkt dat een leerling, na overleg met elkaar, extra zorg nodig heeft wordt dit beschreven in een handelingsplan en vindt de extra zorg binnen of buiten de groep plaats. De extra zorg buiten de groep kan o.a. bestaan uit het werken in een klein groepje onder begeleiding van een leraarondersteuner of onderwijsassistent, specifieke zorg door een remedial teacher of extra uitdaging in de vorm van een plusklas. Wanneer, na aanpassingen, het aanbod in de klas onvoldoende uitdaging biedt, kan een leerling in de plusklas komen. Dit is een dagdeel per week. Extra leerlingenzorg i.s.m. externen Voor sommige leerlingen kan er meer nodig zijn dan wij als school kunnen bieden vanuit onze basisondersteuning en eigen deskundigheid. Het is dan mogelijk om een deskundige van buiten de school mee te laten denken in hoe we tegemoet kunnen komen aan de specifieke onderwijsbehoeften. Wij hebben toegang tot diverse externe deskundigen, u kunt hierbij denken aan: HGPD (Handelingsgerichte Procesdiagnostiek), het loket van het Samenwerkingsverband Kind op 1, logopedist, fysiotherapie, SMW (Schoolmaatschappelijk Werk). Wanneer er externe deskundigheid wordt ingezet, gebeurt dit altijd in samenspraak met en met toestemming van ouders. Zij kunnen zodoende direct meedenken in wat hun kind nodig heeft. Informatie over de verschillende externe samenwerkingspartners en de trajecten vindt u op de website. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication