6

2 De missie en de visie van het Kompas Missie en visie De missie van basisschool Het Kompas luidt als volgt; ‘Wij bieden onderwijs aan op een creatieve, betrokken en positieve wijze, waarin wij professioneel samenwerken met kinderen, ouders & collega’s en doen dit respectvol, duidelijk en transparant.’ Op basis van deze missie hebben wij gezamenlijk een motto geformuleerd. Dit motto staat centraal binnen de school; Het Kompas richt zich op ieder kind! Ons leerklimaat Wij willen op Het Kompas zorgen voor een positief klimaat in de klas. O.a. de methode Kwink, de cursus Weerbaarheid en ons veiligheidsbeleid helpen ons daarbij. Orde en regelmaat zorgen ervoor dat er ruimte en aandacht is voor elk kind. We steken als leerkrachten energie in het belonen van leerlingen die gewenst gedrag laten zien. Wij gaan er vanuit, dat kinderen zich moeten kunnen ontplooien binnen gestructureerde situaties. Door middel van spel en het leren in zo’n omgeving ontwikkelt het kind zich tot een zelfstandig mens. 6 Het Kompas Het Kompas wil een grote, kleine school zijn. Daarmee bedoelen we, dat we door de “grootte”, de volgende voordelen hebben: • We hebben op onze school veel leerkrachten met verschillende competenties. Zo hebben we een zorgteam (remedial teacher, Intern begeleiders en onderwijsassistenten). Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten gespecialiseerd wat betreft gedrag, begeleiden van leerlingen en ICT. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld op het gebied van de zorg, meer hulp aan kinderen bieden dan bijvoorbeeld op een kleine school. • De lusten, maar ook de lasten worden door veel leerkrachten gedragen. Daardoor hebben we meer ruimte om echt tijd voor het onderwijs te hebben; • We werken met dubbele groepen. Dit kan voor leerlingen prettig zijn; • We hebben veel ouderhulp; Door klein te zijn willen we het volgende bereiken: • De contacten zijn gemakkelijk te leggen omdat elke leerkracht na schooltijd te bereiken is en er maandelijks sprake is van een inloopmorgen op woensdag. Bij de kleutergroepen is dit twee keer per week.

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication