0

Editie 3 Januari 2022 Leven na het Beatrix coLLege Bmo-projecten ‘‘BMO werkt vanuit de gedachte om de wereld een klein beetje mooier te maken.’’ De favorieten van... De dames van de balie In gesprek met... jip kraak

voorwoorD Beste lezer, Het eerste half jaar van leerjaar 2021-2022 zit er al weer op! Het is een bewogen semester geweest, waarin we ons ontzettend veel hebben moeten aanpassen. Gelukkig hebben alle activiteiten en lessen grotendeels op school kunnen plaatsvinden en kunnen we optimistisch naar de toekomst kijken. In het magazine delen we alle mooie herinneringen die we samen hebben mogen maken het afgelopen half jaar. We zijn ontzettend trots dat ondanks het bewogen semester, we toch een derde editie van Beactueel kunnen uitbrengen! Onze redactieleden hebben hard gewerkt om dit mogelijk te maken en we zijn ontzettend trots op hen. Kun je goed schrijven, fotograferen en/of filmen of wil je dit graag leren? Meld je dan aan voor het Mediateam! We zijn altijd op zoek naar nieuwe redactieleden die willen helpen bij het opzetten van de volgende edities van Beactueel. Natuurlijk vinden we het ook supergezellig om nieuwe redactieleden te verwelkomen! We wensen jullie heel veel succes en vooral heel veel plezier het komende half jaar! Groetjes, namens het Mediateam, Begeleiders Jill Meex, Sjef Overdijk en Danique de Jong coLofon Mediateam Beatrix College Onderdeel van BMO E-mail: mediateam@beatrix-college.nl Medewerkers: Jill Meex Sjef van Overdijk Danique de Jong Leerlingen: Noah Verstijnen Sophie van Ballegooy Milou van Iersel Chen Backbier Bjorn Jonkers Thomas van Mildert Jack verhoeven Danique Pieters Shadessa Francis Volg het Beatrix College op Social Media voor alle nieuwtjes van het Mediateam! @Beatrixcollege_Tilburg

in Dit magazine 4. throwBack Wat gebeurde er in de afgelopen maanden? Je ziet het hier! 8. in gesprek met jip kraak Hoe is het om een échte TikTok ster te zijn? 10. Leven na het Beatrix coLLege Maak kennis met oud-leerling Bart en zijn dochter Emma-Sophie 11. wist je Dat... De debatclub van het Beatrix College! 12. De favorieten van... Kom alles te weten over de dames van de balie! 3 13. winactie Vind jij de oplossing en ga je met de prijzen naar house? 16. Bmo-projecten Wat gebeurde er de afgelopen maanden bij BMO? 22. music event 2021 Leerling Emilie van Huijgevoort deelt haar ervaring! 24. techLaB Hoe zag de mediatheek er uit in vergelijking met het nieuwe techlab?

#throwBack Workshop tatoeage maken 12 oktober 2021 kreeg leerjaar 3 Theoretische Leerweg tijdens de kunstles een workshop tatoeage maken van grimestudio Sandra Kuppens. Als voorbereiding hebben de leerlingen een les gehad over diverse lichaamsversieringen die per cultuur wereldwijd verschillen. Leerzaam én leuk dus! Uiteraard was de inkt afwasbaar. BMO begon met een knallende start aan het schooljaar! Op 9 september 2021 werd de BMO-boom geopend, waarmee alle leerlingen hun telefoon op plein C kunnen opladen. Een duurzame verbetering voor het Beatrix College! Eerste voorronde NK debatteren scholieren levert 17e plek op Vrijdag 5 november deden leerlingen uit 5 en 6 atheneum mee aan de eerste voorronde van het NK debatteren voor scholieren in Amersfoort. Op het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldebarnevelt streden ze met 25 andere scholen voor een plek bij de eerste tien. Deze plekken geven recht op een finaleplek. Het team van het Beatrix College debatteerde drie rondes en drie keer kwam het als winnaar uit de bus. Helaas waren de scores niet voldoende voor een plek bij de felbegeerde eerste tien. Een 17e plek was het resultaat. Jammer, maar het was een buitengewoon leerzame en gezellige dag. Op naar het volgende toernooi! 4

tour D’omeLette 2021 Na weken fysieke en mentale voorbereidingen gingen acht docenten van het Beatrix College op 12 september 2021 van start aan de fietsronde ‘Tour d’omelette’ van 100 kilometer. De fietsronde werd gezamenlijk afgesloten met een omeletje en een drankje bij The Banner in Gilze, dat de fietsronde georganiseerd had. Alternatieve girlsday Ontdekstation 013 Op donderdag 21 oktober namen ongeveer 25 leerlingen uit 2TL en 3TL deel aan een excursie naar Ontdekstation013 waar een speciaal programma voor meiden werd aangeboden die hebben gekozen voor het profiel Techniek, Groen of Gemengd of daar een interesse voor hebben. Deze excursie staat in het teken van LOB (loopbaan oriëntatie en begeleiding), en zal de meiden helpen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Bij Ontdekstation013 is door verschillende organisaties een presentatie gegeven door vrouwen. Zij hebben interessante technische beroepen laten zien en laten ervaren. Zo was er een architecte, productiebedrijf, schildersvakopleiding, media en communicatiebedrijf en een installatiebedrijf aanwezig. 5

#throwBack Pensioen Joyce Jansen Na een dienstverband van 43 jaar, waarvan de laatste 19 jaar op het Beatrix College, ging docent aardrijkskunde Joyce Jansen met pensioen. Dinsdag 19 oktober 2021 genoot zij met volle teugen van haar afscheidsborrel, waar zij het portret van de foto in ontvangst nam. Op donderdag 21 oktober 2021 gaf Joyce haar laatste les. Kennismaken met techniekweek Hogeschool Avans Onze 3e jaars leerlingen die interesse hebben in techniek en ICT, mochten naar de ‘Kennismaken met Techniek week’ (KTW) van de Avans Hoge School in Den Bosch. Hier hebben ze deelgenomen aan 9 verschillende workshops. De KTW is bedoelt om leerlingen te informeren en te enthousiasmeren over de sector techniek en ICT. Verschillende opleidingen ontwikkelden een mini-workshop die gerelateerd is aan een techniek- of ICT-opleiding. Deze proef werd begeleid door studenten van de betreffende opleiding. De begeleidende studenten gingen het gesprek aan met de leerlingen over hun opleiding en gaven uitleg over de proef. Ook vertelden ze over hun studiekeuze en werden vragen over de opleiding beantwoord.Onze leerlingen zijn nu een stap dichter bij hun studiekeuze! Deze toppers hebben hun Goethe-examen gehaald. Nogmaals gefeliciteerd! 6

Sinterklaas op het Beatrix College Op zaterdag 27 november heeft de Sint met zijn hulppieten een bezoek gebracht aan het Beatrix College. Collega’s met hun kinderen kwamen op bezoek en hebben gezongen, gedanst en een pietendiploma gekregen. Het was een feest! Prinsjesdag 2021 Tijdens de les Economie besteedden klassen drie havo en drie (tweetalig) atheneum aandacht aan Prinsjesdag. De klassen mochten samen 198 miljard verdelen over zes ministeries. In groepjes werden ministeries opgezet, waarbij de groep bedacht waar ze het voor nodig hadden, waarom en hoeveel. 10e editie opleidingsmarkt Zien, Doen, Beleven Tijdens de 10e editie van Zien, Doen, Beleven werd stilgestaan bij de 1e editie, waar Hans Staps bij betrokken was. Grondleggers Hans Staps en Yvonne Mulders waren zelf daarom ook aanwezig, om met eigen ogen te aanschouwen hoe hun idee uitgegroeid is tot een opleidingsmarkt op niveau. Er waren maar liefst 2500 (!) bezoekers aanwezig (leerlingen met 1 ouder per leerling). Samen met deelnemers als De Rooi Pannen, Instituut Thomas, Curio en vele anderen hebben we er een mooie dag met een erg fijne sfeer van gemaakt. Het was een ervaring voor het leven voor veel leerlingen van onze eigen SOVOT scholen, maar ook daarbuiten. We kijken enorm uit naar de editie van volgend jaar! 7

in gesprek met tiktok-ster en BekenDe tiLBurger jip kraak Woensdag 15 december hadden een paar leden van het Mediateam een afspraak in de stad op de Fontys Hogeschool voor de kunsten om te spreken met Jip Kraak. Naast dat Jip een oud-leerling is van onze school, is hij inmiddels ook een bekende op social media. Zo heeft hij maar liefst 233.800 volgers op TikTok!! Onder de naam jipcraque maakt hij allerlei leuke en grappige filmpjes en steekt hij de draak met bekende tv-programma’s of zet hij zichzelf neer als een personage met wie iedereen zich op een bepaalde manier kan identificeren. We mochten hem een aantal vragen stellen… Waar heb je op school gezeten? Ik heb op het Beatrix college gezeten en daarna op het Midden Brabant College (nu bekend als Campus 013) waar ik mijn VMBO-T diploma heb gehaald. Daarna heb ik een opleiding gevolgd voor onderwijsassistent op het MBO en nu zit ik op de opleiding docerend theater maken. Ik kijk met een goed gevoel terug op mijn schoolperiode, ik had goede vrienden en vond het eigenlijk altijd wel leuk om naar school te gaan. Wat was de aanleiding om te beginnen met het maken van TikTok filmpjes? Ik kwam ermee in aanraking toen het nog musical.ly heette en toen zag ik allemaal van die meisjes die dansjes gingen doen op straat en ik weet nog dat ik toen dacht, nee dat hoef ik echt niet haha. Maar toen heb ik het in de zomer toch gedownload, want iedereen had het erover en toen zag ik dat er ook allerlei mensen sketches deden, zoals ik nu ook doe en dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk. 8 Wat vind je het allerleukste aan het maken van TikTok filmpjes? Ik vind het leuk dat ik helemaal zelf de baas ben. Ook vind ik het leuk dat ik zelf kan regisseren en spelen. Het is tof dat wat ik bedenk en wat ik hier op school niet kwijt kan, dat ik dat op TikTok wel kan laten zien. Dus bijvoorbeeld als ik iemand op straat zie die grappig reageert, dat ik daar dan een typetje van maak en dit kan laten zien op mijn pagina. Het is ook fijn dat ik de skills die ik leer op de theateropleiding in kan zetten bij het maken van de TikTok filmpjes. Ik kan redelijk natuurlijk een typetje spelen zonder dat ik daar heel veel opsmuk of attributen etc voor nodig heb zoals ze dat bijvoorbeeld doen bij de Tv-kantine.

Heb je er ook weleens aan gedacht om te stoppen met TikTok? Oehhh dat heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd…leuk! Haha Het is natuurlijk weleens door mijn hoofd heen gegaan, maar het is gewoon heel erg leuk en het is ook een soort van hobby geworden. Ik zie nu dan ook geen reden om te stoppen met mijn hobby, maar ik merk wel dat ik er helaas niet altijd tijd voor heb. Op die momenten denk ik weleens, is het dan niet beter om ermee te stoppen en moet ik me niet volledig focussen op school? Maar tot nu toe vind ik het vooral nog veel te leuk om te doen en ga ik er nog wel even mee door. Is er weleens een flinke daling geweest in het aantal volgers? Nee, eigenlijk niet. Views kunnen wel flink variëren, dat komt door het algoritme. Het aantal volgers blijft gelukkig gelijk of groeit, dus daar ben ik wel blij mee. Waar haal je je inspiratie vandaan? Uit het dagelijks leven. Soms zie ik bijvoorbeeld iemand die ik heel irritant vind en dat gebruik ik dan als inspiratie voor een typetje. Mijn moeder is ook een inspiratie geweest voor mijn filmpjes over ‘Kleuter discussie’, maar die vind ik verder wel heel lief hoor ;) Word je ook betaald voor het maken van TikTok filmpjes? Ja, ik heb een samenwerking met omroep Brabant waar ik om de week een video voor maak. Daar krijg ik per video een klein bedrag voor. Verder zit ik ook bij een managementbureau en zij onderhandelen voor mij met andere partijen die een samenwerking met mij aan willen gaan. Daar kan ik dan deels van rondkomen. Heb je zelf een favoriet die je volgt op TikTok? Dat vind ik een moeilijke vraag, die ook vaak gesteld wordt in de live stream. Ik vind het meest interessant, als mensen helemaal hun eigen ding doen en zich niet laten beïnvloeden door wat andere mensen leuk zouden vinden. Ik volg bijvoorbeeld Kalo_lee. Zij filmt haar gewone leven en laat zien hoe ze haar eten bereid. Zij eet dan bijvoorbeeld Griekse yoghurt met sriracha saus (pittige saus) en knipt daar stukjes kip bij, wat natuurlijk niet alledaags is en daarom juist wel vaak bekeken wordt. 9 Zou je zo bekend willen worden als een Bekende Nederlander? Tot op zeker hoogte lijkt me dat wel leuk. Met name omdat ik dan hopelijk door mijn bekendheid een soort van publiek creëer, waardoor ik kan doen wat ik het allerliefste doe: acteren. Maar van de andere kant lijkt het me ook niet leuk als je zo bekend bent dat je niet eens meer normaal naar de supermarkt kunt gaan. Heb je nog een leuke tip voor onze leerlingen? Maak iets dat je zelf leuk vindt en doe het niet omdat je denkt dat het grote publiek dat graag wilt zien of dat mensen bepaalde verwachtingen hebben. Het moeilijke daarvan is dat mensen altijd een mening zullen geven en soms zijn die meningen niet leuk, maar heb er dan gewoon lekker schijt aan en doe wat je graag wilt doen! Hoe lang denk je nog door te gaan met het maken van TikTok filmpjes? Ik weet niet zo goed hoe lang ik nog door wil gaan met TikTok filmpjes maken, maar zolang ik het leuk vind en ik er tijd voor heb ga ik er nog wel mee door. Voor mij is TikTok ook niet het eindstation, ik hoop dat het een opstapje kan zijn voor mijn acteurscarrière. TikTok helpt me om bekend te worden en hopelijk creëer ik daarmee dat mensen het leuk vinden om me te volgen. Het zou te gek zijn als de mensen die me nu volgen later ook willen komen kijken als ik in het theater mag gaan spelen, zodat ik daar echt mijn beroep van kan maken.

Leven na het Beatrix coLLege Bij deze rubriek gaan we altijd in gesprek met oud- leerlingen om te kijken hoe het hen vergaan is na Het Beatrix College. Nu leek het ons wel leuk om eens een oud-leerling aan het woord te laten waarvan zijn eigen dochter op dit moment nog steeds bij ons op school zit. Hier kun je het hele interview zien met EmmaSophie, die dit jaar eindexamen gaat doen op het VMBO en haar vader Bart die vroeger ook bij ons op school heeft gezeten. Een aantal docenten zullen hem wellicht nog wel herkennen. Bekijk de video hier! 10

wist je Dat... Wist je dat we op school een heus debatteam hebben? Ze zijn zelfs heel erg goed en mochten dit jaar meedoen aan het NK debatteren! Hier hebben ze de 11e plek weten te behalen. Benieuwd naar wat de Debatclub allemaal doet? Lees dan verder! Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een Debatclub op te richten? Het idee kwam van een oud docent Nederlands ongeveer 5 jaar geleden. Inmiddels is de debatclub een paar jaar verder en is het uitgegroeid tot een groep van 27 leerlingen. Waarover wordt er gedebatteerd? De Debatclub debatteert over heel veel verschillende soorten onderwerpen, vaak is het iets actueels. We krijgen stellingen waarover we gaan debatteren. Een stelling is meestal een probleem dat een oplossing nodig heeft. Hoe komen jullie aan de onderwerpen om over te debatteren? De onderwerpen zijn vaak gebaseerd op eigen ervaringen of dingen die op dat moment in de wereld spelen, ook komen de leerlingen soms zelf met bepaalde onderwerpen. 11 Hoe gaat een debat er aan toe? Bij een debat krijg je een stelling en daar ga je over debatteren. Er zijn 2 partijen die over een onderwerp gaan debatteren. Je hebt argumenten nodig die passen bij het onderwerp en je stelling, daar bereid je je op voor. Bij een Debatwedstrijd heb je eerst een introductie, hierbij komen alle teams bij elkaar. Een kwartier van te voren krijg je te horen over welke stelling je gaat debatteren. Tien minuten voordat de Debatwedstrijd begint heb je nog tijd om alles door te nemen. Er zijn 2 partijen en 4 spreekbeurten. In deze beurten worden argumenten gegeven en andere argumenten worden hersteld. In de laatste spreekbeurt wordt een conclusie getrokken over wie er heeft gewonnen. Wat vinden jullie het leukst aan het debatteren? ‘’Je kunt er erg veel uithalen dat ook voor later handig kan zijn, zoals presenteren en het geven van goede argumenten.’’ Het helpt voor je zelfvertrouwen bij het geven van een presentatie en ook het voorbereiden van een Debatwedstrijd helpt bij het voorbereiden van bijvoorbeeld leerwerk voor school.

De favorieten van De dames van de balie! Wie kent ze niet? De medewerkers die het eerste aanspreekpunt zijn als je de school via de hoofdingang van gebouw A binnen komt. Ze zijn tevens de mensen waar je naartoe moet als je een keer te laat bent.. hoog tijd om ze eens beter aan jullie voor te stellen! De dames van de balie, ook wel bekend als onze Leshuisadministratie, waren zo vriendelijk om ons een klein beetje van hun tijd te gunnen en we hebben ze een paar vragen mogen stellen. We spreken met Judith en Angelique. Wat zijn jullie werkzaamheden als Leshuisadministratie? Ons werk is heel divers. We nemen veel telefoontjes aan, van ouders maar ook van externe instanties. We ontvangen vaak leerlingen aan de balie die telaat-briefjes komen halen of met andere vragen komen. We verzorgen ook het mailverkeer van de school, dus dat wil zeggen dat we mailtjes doorsturen binnen de school voor het hele personeel, of we versturen mailtjes naar ouders. Er zijn nog veel meer kleine dingen die we doen, maar dat is te veel om op te noemen. Hoeveel leerlingen komen er per dag gemiddeld te laat? Het ligt er een beetje aan welke soort dag het is. Bij slecht weer zijn er vaak meer leerlingen die te laat komen dan met goed weer. Het zal gemiddeld ongeveer uitkomen tussen de 10 en 15 leerlingen per dag. 12

Jullie zien natuurlijk heel veel leerlingen, kennen jullie er ook veel bij naam? Er zijn wel een paar leerlingen die we bij naam kennen inderdaad, omdat deze leerlingen doorgaans wat vaker te laat komen, dus die zie je ook vaker en die kun je dan al bij naam aanspreken. Is het een bepaald type leerling dat vaker te laat komt? Nee we kunnen niet echt spreken van een bepaald type leerling. Het zijn vaak de leerlingen die niet zo goed op kunnen staan in de ochtend en door de wekker heen slapen die te laat komen, maar dat is niet perse een bepaald type. Worden jullie ook weleens respectloos behandeld door leerlingen? Nee, gelukkig niet. Natuurlijk zijn er weleens leerlingen die de discussie aangaan over bepaalde zaken, maar omdat wij daar eigenlijk altijd buiten staan worden ze dan verwezen naar de teamleider, zodat ze het daar op kunnen lossen. Wat is de meest voorkomende reden dat leerlingen te laat komen? Fiets kapot, ketting eraf.. en natuurlijk het verslapen. Wat is het leukste van jullie werk? De hectiek van alle dag, dat het werk elke dag anders is en het contact met de leerlingen en ouders. Het is gewoon heel afwisselend werk en dat maakt dat het gewoon heel leuk is. En dan nu de favorieten… Lievelingseten > Italiaans en Hollandse Pot Drinken > Beide dames drinken het liefst water of water met een smaakje Muziekstijl > Niet echt een favoriete stijl Collega > De collega’s van ons eigen team, want we zijn echt een top team Vakantieland > Beide roepen meteen uitbundig SPANJE!! Nou dat is duidelijk Restaurant > Eetlokaal Klinkers in Oosterhout Film > The Holiday Tegenstellingen: Wijn of bier Koffie of thee Trump of Biden Patat of friet Pizza of pasta Binnen of buiten Zomer of winter Geen van beide, want we dingen allebei bijna nooit alcohol. Als we het drinken dan Baileys of fruitbier Thee! Biden Wij zeggen gewoon friet hahah Pasta Waar het warm is! Zomer! 13

win een path uitsLag winactie BeactueeL #2 In de vorige editie van Beactueel, vroegen we jullie om meme te maken over het Beatrix College. We kregen vele enthousiaste en creatieve memes binnen via onze mailbox, maar er kan er maar één de winnaar zijn! De winnaar die naar huis gaat met een snipperuur is *tromgeroffel* ... uitsLag winactie sem Brocken uit 5h1 Gefeliciteerd Sem! We komen jou binnenkort even opzoeken om de prijs te overhandigen. Benieuwd naar de meme? Je ziet hem hieronder! Be14

he thuis-Bon! Een nieuwe editie van Beactueel is geen Beactueel zonder prijsvraag! Dit keer mogen wij nog iets veel leukers uitdelen, namelijk een Pathe Thuis-bon ter waarde van 1 HD-film. Perfect voor een avondje thuis voor de buis! Nu denk je natuurlijk: hoe maak ik kans op deze geweldige prijs? Dit doe je door de woorden hieronder te zoeken in de woordzoeker. De woorden die over blijven, vormen de oplossing. Heb je de oplossing gevonden? Mail deze dan naar mediateam@beatrixcollege.nl! De winnaar wordt in de volgende editie van Beactueel bekend gemaakt. AVANS BEACTUEEL BEATRIXCOLLEGE BMO DEBATCLUB DUURZAAMHEID ECONOMIE GIRLSDAY GSA HOOFDSTUK INSTAGRAM JIPKRAAK KIKA KLASSENRAAD MAGAZINE MUSICEVENT ONTDEKSTATION PEPBERONI PRINSJESDAG SCHAAKMAT SINTERKLAAS SOCIALMEDIA Oplossing 15

Bmo projecten Ook dit schooljaar hebben leerlingen van het Beatrix College weer de mogelijkheid gehad om mooie en bijzondere ideeën in te dienen bij BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen). BMO werkt vanuit de gedachte om de wereld een klein beetje mooier te maken. Iets wat in deze huidige tijd geen overbodige luxe is. genDer anD sexuaLity aLLiance (gsa) Geschreven door Robert Bussman en Roos van Heerbeek, begeleiders van de GSA Robert Bussman (docent Duits) en Roos van Heerbeek (docent Nederlands) wilden graag iets doen met/voor de LHBTgemeenschap (afkorting LHBT staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenderen intersekse personen) en kregen vanuit gymdocenten een vraag gesteld. Een aantal transgenderleerlingen wilde niet omkleden in de meiden of jongens kleedkamer en dit vormde voor hen een probleem. Aangezien Robert en ik beide BMOcoach zijn, werd het al snel duidelijk dat we de GSA hier gedeeltelijk konden onderbrengen. Wij vinden bij de GSA dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn zonder zich daarvoor te hoeven verantwoorden of te hoeven schamen. Wij willen zorgen voor veiligheid voor iedereen in het sociale spectrum. Momenteel hebben we 16 leerlingen bij de GSA uit allerlei jaarlagen. (Van de brugklas tot 5 havo! Daar zijn we best trots op). Uiteraard is er nog ruimte voor meer deelnemers. We zijn tot nu toe 4 keer bij elkaar gekomen (ongeveer een keer per maand), maar het idee is om iedere dinsdag het 7e uur te reserveren voor de GSA. Dat uur kunnen de leerlingen naar eigen inzicht invullen. Denk aan: ervaringen uitwisselen, samen een film kijken, paarse vrijdag voorbereiden, de 17 invulling van het GSA-kraampje op de open dag voorbereiden, etc. De GSA staat nog in de kinderschoenen, dus we zijn echt stapje voor stapje onze credits aan het verdienen en kleinschalige acties aan het organiseren. Vrijdag 10 december is het bijvoorbeeld paarse vrijdag, Op deze dag wordt er aandacht gegeven aan de acceptatie van verschillende soorten gender en seksuele diversiteit. Weetje: de kleur paars is gekozen, omdat deze kleur in de regenboogvlag voor ‘spirit’ staat. Spirit betekent enthousiasme of geestdrift!

project kika Door Isa Humble en Jassica Mei In week 49 hebben Isa en Jassica een promotiefilmpje opgenomen om klassen te informeren over KiKa. In dit promotiefilmpje hebben ze ook uitleg gegeven over de invulling van hun project en waar dit gaat plaatsvinden. Ze hopen met dit promotiefilmpje de hele school te bereiken. Daarnaast gaan ze op de KiKa site een heuse actiepagina aanmaken. Zo kunnen ze nog meer mensen bereiken en informeren. In de laatste week voor kerst stonden verschillende acties gepland. Zo wilden ze in de pauzes flesjes water, lolly’s, armbandjes en kettingen verkopen. Helaas is dit vanwege de Lockdown niet doorgegaan, maar ze hebben zich daardoor niet uit het veld laten slaan! In de vakantie zijn ze met de collectebus van Kika langs deuren gegaan in hun wijk en daarmee hebben Jassica en Isa maar liefs €309,98 opgehaald! Graag willen Jassica en Isa doorgaan met geld ophalen voor Kika en daar kan iedereen op school zijn steentje aan bijdragen! Hoe kun je helpen? - Gooi je flesje in de doos die staat bij de conciërge van B en D. Het statiegeld dat op deze flesjes zit wordt verzameld en aan het eind van het jaar wederom gedoneerd aan stichting Kika. - Scan de qr code op de flyers die ophangen in de aula’ s en doneer! - Koop een armbandje of ketting op het moment dat deze alsnog verkocht gaan worden in aula C. Scan de QR-code voor meer informatie 18

schooLBanD pepBeroni PEPBERONI- De schoolband van het Beatrix College. De schoolband bestaat uit de volgende bandleden: Bobbie Brünken (gitarist), Diliaan Audish (zangeres), Djinty Aarde (drum), Koen Titulaer (pianist) en Emma van Hommelen (basgitarist). “Wij worden gevraagd om op te treden als de schoolband van Beatrix College” zei de schoolband “Ons doel is om bekender te worden door bijvoorbeeld veel muziek te maken en vaker op te treden. Daarnaast zou het ons ook leuk lijken om in de toekomst met een eigen nummer te komen. Natuurlijk gaat muziek voor ons niet alleen om bekender worden, maar ook dat wij en anderen genieten van onze muziek.’’ “In december 2020 was het Music Event op school en ik wilde graag meedoen, maar in plaats van alleen optreden leek het mij leuker om een band op te richten” zei Diliaan Audish “Zo heb ik Bobbie gevraagd of hij mee zou willen doen. Zo is gelijk de rest er ook bij gekomen en is Pepberoni opgericht.” 19 De schoolband bestaat uit een zangeres, gitarist, pianist, drummer en basgitarist. Volgens Pepberoni is er zeker nog plek voor deelnemers. Dus ben jij muzikaal en vind jij het leuk om in een band te zitten? Connect Pepberoni en wie weet hoor jij binnenkort bij de schoolband. Pepberoni heeft al paar keer moeten optreden, zoals voor het Music Event, Alegria schoolbandbattle, op het gala van Beatrix College en in café Brick. Om goed voorbereid te zijn oefenen zij 2 of 3 keer per week op school. Ons volgende optreden is tijdens het Music Event van 2021.

Bmo DuurzaamheiD Wat houdt het project precies is? In samenwerking met BMO is het idee ontstaan om leerlingen te betrekken in het opstarten van leren over duurzame ontwikkelingen. Leerlingen kunnen hier oefenen met vaardigheden die nodig zijn in hun deelname aan de maatschappij van de toekomst. Het project van komend schooljaar is het onder de aandacht brengen van de SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) binnen de school. De groep leerlingen gaat op zoek naar een manier om de 17 duurzaamheidsdoelen zichtbaar te krijgen binnen de school. Vervolgens willen ze projecten verzinnen die ze kunnen uitvoeren onder de verschillende doelen. Hoe is het idee ontstaan? Onze school scoort niet zo goed op dit onderwerp, vaak slechts op niveau 1 en enkele keren op niveau 2. Dit betekent dat we als school dus veel met dit thema kunnen doen om het tot een hoger niveau te krijgen. Vandaar dat we dit project hebben opgepakt. Wat is het doel? We willen dat er meer aandacht komt voor duurzame ontwikkeling binnen de school en een duurzamere (groenere) school. Wie doen eraan mee en is er nog ruimte voor eventueel meer deelnemers? Op dit moment hebben zich 4 leerlingen aangemeld voor dit project: Siem, Olaf, Max en Sem. Er is zeker nog ruimte voor meer deelnemers! Leerlingen kunnen zich aanmelden via de site: Home - Duurzameontwikkeling (mailchimpsites. com) Loopt het project al en blijft dit project doorlopen? Zo ja, hoe ziet de toekomst eruit? Het project is gestart. Het idee is dat dit een doorlopend project is. De leerlingen die hier nu in zitten kunnen er volgend schooljaar weer voor kiezen om in de groep te blijven. Ook zal er ieder jaar ruimte zijn voor andere leerlingen om deel te nemen. Het zou fantastisch zijn als er een soort van “duurzaamheids- beweging” ontstaat waaruit allerlei ideeën en acties voortvloeien. Wil je meer weten over dit onderwerp kijk dan op onderstaande website: https://duurzaamheid. nl/artikelen/duurzaamheid-op-school-is-nietiets-wat-je-er-even-bij-doet/ Geschreven door Remi Rooding (Docent LO en BMO-Coach) 20

schaakmat 3. Hoe lang bestaat het project al? Vorig schooljaar is het idee ontstaan, dit schooljaar zijn we echt begonnen. 4. Wie doen eraan mee en is er nog ruimte voor eventueel meer deelnemers? Lynn, Alex, Arda, Collin, Niek, Tijl en Lotte. Er is altijd ruimte voor meer deelnemers. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. 5. Hoe vaak komen jullie bij elkaar? We komen ongeveer om de week bij elkaar. Het spelletjeslokaal zal vanaf ongeveer eind december iedere week op dinsdag het 7euur geopend zijn. 6.Welke spellen worden er zoal gespeeld? Schaken, Dammen, Magic the Gathering en alles wat een beetje strategisch is. Op dit moment komt schaakmaat op dinsdag het 7euur bijeen in lokaal D007. Iedereen is welkom. Leerlingen én Docenten. ‘‘Mensen bij elkaar brengen. Als verschillende kinderen en opleidingen bij elkaar komen, is dat goed voor verbinding.’’ 1. Wat houdt Schaakmat precies is? We gaan proberen een lokaal vol met spelletjes te zetten zodat leerlingen daar naartoe kunnen gaan tijdens bijvoorbeeld een tussenuur of een pauze, zodat niet alle vrienden uit de zelfde klas komen. Zo komen verschillende opleidingen dichter bij elkaar. 2. Wat is het doel van Schaakmat? Mensen bij elkaar brengen. Als verschillende kinderen en opleidingen bij elkaar komen is dat goed voor verbinding. Bijvoorbeeld als iemand zich alleen voelt of niet lekker in zijn of haar vel zit dan kan die geen naar het lokaal komen met vrienden en even alles vergeten. In dit lokaal hoort iedereen er namelijk bij. 21

music event 2021 Afgelopen december 2021 vond het Music Event weer plaats! Elk jaar komen we er weer achter hoeveel muzikaal talent het Beatrix College binnen de school heeft. Voor Emilie van Huijgevoort was dit een ervaring voor het leven. Door middel van het onderstaande interview deelt zij haar ervaring! Wat vond je het leukst aan je deelname aan het music event? Het superleuke van mijn deelname aan het Music Event, vond ik het plezier dat ik had, voorafgaand aan het event. Daarom vond ik het ook zo leuk, dat er iemand met mij mee wilde zingen, het hele oefentraject mee doorliep en je aanmoedigt. Daarnaast is het een geweldige ervaring om op een podium te laten zien, wat je kunt en om andere mensen hiermee op te vrolijken. Het is zo opbeurend om de swingende mensen te zien tijdens je optreden! Natuurlijk werk je naar dat ene geweldige podium toe, maar als ik terugkijk naar het voortraject, hebben meneer Kuijpers, Quinn en ik ook toen een geweldige tijd gehad! Vond je het niet spannend om in je eentje op te treden? Het was zeker spannend om op te treden (je wilt natuurlijk liever niet dat er iets fout gaat), maar omdat we een duet zongen, was het fijn om dit samen te kunnen doen. Aan het begin voelde ik wat meer spanning. Toen het nummer vorderde, zat ik er helemaal in. De tijd voor het optreden vonden wij eigenlijk ook wel spannend. Je wilt zo graag dat alles meteen goed gaat. Echter gaat helaas niet altijd alles perfect in het leven. :) Gelukkig is het helemaal verlopen zoals gehoopt! Wat is het allerleukste aan optreden? Voor mij is het allerleukste aan optreden, dat je andere mensen opvrolijkt, met een verhaal dat je overbrengt. Je kunt hier al je energie in stoppen. 22 Vele mensen krijgen dan ook een andere kant van mij te zien. Daarnaast gaat het ons ook niet zozeer om het winnen, maar meer om het plezier en de herinneringen die we hieraan hebben. Hoe waren de reacties na afloop? De reacties na afloop waren echt hartverwarmend! Zo mooi om te zien en te horen, dat zoveel mensen ons optreden zo leuk en goed vonden! Kun je uitleggen hoe het voelde om voor camera te spelen wetende dat er veel mensen meekeken vanuit huis? Voor een camera zingen voelt heel anders dan voor veel publiek, dat voor je zit. Het is aan de ene kant spannend. Je weet niet precies wie en hoeveel mensen er kijken en wat ze van ons optreden vonden. Maar aan de andere kant is het ook wel weer fijn. De druk ligt namelijk lager, omdat je niet het precieze aantal mensen weet. De spanning werd minder, doordat mijn familie en vrienden mij vanaf het begin af aan steunden, goede raad gaven en voor het optreden het volste vertrouwen in mij hadden. Kortom, echt een ervaring om nooit meer te vergeten. Ik kijk er met heel veel plezier op terug en ik ben trots op onze gezamenlijke prestatie!

23

techLaB Na maanden hard werken is het zover: het Techlab is af! Voorheen kenden we het Techlab als de Mediatheek. Nu zien we je denken: wat is er dan zo anders aan het Techlab? We geven graag antwoord op deze vraag! Binnen het techlab zijn naast schoolmaterialen en rustige werkplekken nog veel meer mogelijkheden. Hierbij zijn er verschillende ruimtes die zich onderscheiden van elkaar: namelijk de Techlab-Studio, Techlab-bibliotheek, Techlab-makerspace en de Techlabarena. De studio maakt het mogelijk om digitale producten te maken en de makerspace maakt het mogelijk om fysieke producten te maken. Zo kunnen daar fysieke objecten geprint worden met de 3D printer. Plaatmateriaal zoals kunstof, hout en karton kunnen bewerkt worden met de lasersnijder en CNC freesmachine. Ook staan er stickerplotters, en kunnen stoffen zoals t-shirts bedrukt worden. Daarnaast heeft het Techlab ook een greenroom, waar VR-brillen aanwezig zijn en waar bijvoorbeeld animaties gemaakt kunnen worden. Hierbij is ook video- en fotoaparatuur aanwezig. Kortom: het Techlab geeft genoeg mogelijkheden om jouw (technische) creativiteit te ontwikkelen en ontdekken. Op de foto’s is te zien hoe de Mediatheek is omgetoverd tot het Techlab. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om gebruik te maken van het Techlab! Before 24

after 25

Wil jij ook schrijven, fotograferen of filmen voor de socials en voor de volgende edities van Beactueel? kom Bij het meDiateam Meld je dan aan via mediateam@beatrix-college.nl 26

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
Home


You need flash player to view this online publication