18

Eind augustus … Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Alle media richten zich op de grote problemen waar het onderwijs mee te kampen heeft. Ook de krant De Standaard van het laatste weekend van augustus ll. blokletterde onderstaande titel. Zelfs de leraars willen niet meer naar school Het onderwijsbad lekt nog meer dan gedacht. Niet alleen gepensioneerden en jonge leerkrachten verlaten het onderwijs. Ook zij-instromers en vastbenoemde leerkrachten haken af. Klaas Maenhout Josephine Dapaah In het kader van deze problematiek reageert hieronder een leerkracht uit onze Westhoek die reeds 20 jaar met hart en ziel voor de klas staat. Oorzaak van dit alles. Leerlingen en ouders worden te mondig en krijgen te veel kracht door bij de minste "scheet" er de advocaat bij te halen. Directies doen wat ze kunnen om extra personeel te vinden, maar vinden deze niet. Om de leerlingen niet constant in de studie te moeten zetten, engageert een leerkracht met een fulltime opdracht zich om de leerlingen in zijn vrije uren te nemen, met als gevolg dat deze zich ook verbrandt. Lesgeven is één grote papierwinkel geworden zodat de school op papier er goed uitkomt en zich bij de beslissing op het einde van het schooljaar kan verantwoorden wat wij als leerkrachten hebben gedaan om deze leerling te stimuleren. Neem al dat papierwerk weg, zorg ervoor dat leerkrachten hun kerntaak van kennisoverdracht kunnen waarmaken en stop het absurdisme. Geef leerkrachten de © bewerkte afbeelding - Gerd Altmann via pixabay 54 kracht om hun beslissingen op het einde van het jaar in het belang van de leerling ten volle te kunnen nemen. Veel leerkrachten zien te veel door de vingers uit vrees voor beroepsprocedures waar een legertje advocaten de hoofdletters, punten en komma’s van het leerplan doorspitten om toch maar iets te vinden waar de leerkracht een foutje maakte. Scoren de leerlingen minder goed dan is dit de schuld van de leerkrachten en niet door de mindere inzet van de leerlingen en de ondersteuning van de ouders. Loopt er dan een keertje iets fout in je les (wat zeker al eens voorvalt als je de leerlingen meerdere uren per week hebt), dan moet er een verslag gemaakt worden, gesprek met ouders en moet je er 's anderendaags terug les aan geven alsof er niets gebeurd is. Is de ernst van het feit te groot, dan volgt er een strafstudie waarbij ook leerkrachten hun vrije tijd moeten opofferen om de woensdagmiddag bij deze leerlingen te zitten, terwijl zij onder toezicht een taak moeten oplossen die de leerkracht speciaal voor deze leerling heeft moeten opstellen. Eigenlijk wordt de leerkracht meer gestraft dan de leerling. Als technische leerkrachten doen we als opdracht heel wat uurtjes meer dan andere collega's. Daarbuiten moeten we alles zelf maken want het moet projectwerking zijn waarbij we voor de projecten de theorie aan de praktijk koppelen. Ook taken, toetsen en examens opstellen doen we eigenhandig. (dit met het volste respect voor mijn dierbare collega's algemene vakken) Wanneer je alles hebt uitgewerkt en alles draait als een gesmeerde machine, dan komen ze van Brussel af met een nieuw leerplan waarvan de helft niet relevant is voor het bepaalde studiejaar en eerder bestemd is voor ingenieurs en waar er termen in staan die zelfs een germanist moeilijk begrijpt. ./..

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication