7

Nota snelheidstellingen in zone 30 Beauvoorde Er werd een anonieme snelheidstelling uitgevoerd in de Gouden-Hoofdstraat 25b voor het verkeer vanuit de richting Houtem. De telling vond plaats tussen maandag 26 november en dinsdag 11 december 2018. Gedurende deze 16 dagen werden 20.376 voertuigen geregistreerd. Dit is een daggemiddelde van 1.273 voertuigen/dag wat redelijk hoog is. De drukste dagen waren twee vrijdagen en één zondag. Er werd tevens 726 voertuigen (zwaar vervoer) geteld, wat redelijk is. Een gemiddelde tussen 21 vrachtwagens/dag (zaterdag) tot 70 vrachtwagens/dag (telkens dinsdag). 1 Doelstelling tellingen Deze telling moet de objectieve situatie weergeven na het verwijderen van de proefopstellingen. 2 Beschrijven en bespreken resultaten Volgende grafiek geeft een overzicht van de gemeten snelheden. categorie 1 : personenvoertuigen categorie 2 : zwaar vervoer - De helft van de voertuigen (52 %) respecteert de snelheidslimiet van 30 km/uur. - Bij het zwaar vervoer houden 2/3 van de chauffeurs zich aan de snelheidsgrens. - Iets méér dan 10 % van de automobilisten houden zich niet aan de zone 30 en overschrijden de snelheid met méér dan 1/3 van de geldende snelheid (of méér dan 10 km/uur). - De snelheidslimieten worden het meest overschreden op vrijdag, zaterdag en woensdag. - In het bijzonder tijdens de ochtendpiek (tussen 07.30 u en 08.30 u), op de middag en in de avondpiek (tussen 17.30 u en 18.30 u) zijn er de meeste snelheidsovertredingen. - ’s Avonds (na 20.30 u), zaterdag- en zondagmorgen, … zijn er slechts een beperkt aantal overtredingen. 3 Conclusies Grote conclusies trekken uit deze enige telling is moeilijk. Er kunnen evenwel een aantal belangrijke zaken afgeleid worden uit een eerste analyse van de tellingen : - op sommige momenten van de week is het bijzonder druk (méér dan 100 voertuigen per uur); - het aandeel zwaar vervoer is vrij beperkt (3,5 %); - het aandeel overtredingen is waarschijnlijk het grootst bij dagelijkse “passanten” van het dorp. Een trajectcontrole in het dorp zou deze vorm van overtredingen verder kunnen terugschroeven. Nachtelijke passages leiden niet tot extra snelheidsovertredingen, wat doet vermoeden dat de weginfrastructuur niet specifiek uitnodigt tot snel rijden. Peter Roose, Burgemeester 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication