0

samen voor een brandveilig d rp Installeer de app 112BE en alarmeer sneller de noodcentrales Snel en efficiënt de hulpdiensten alarmeren heeft heel wat voordelen en kan levens redden. Daarom steun ik ook de oproep om de app 112BE te installeren op de smartphone. Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt. Als je meerdere diensten tegelijk nodig hebt, bijvoorbeeld zowel de ziekenwagen als de politie, kan je best “ziekenwagen of brandweer” kiezen zodra er sprake is van een medisch noodgeval. Maar ook als je een verkeerde keuze maakt zal de operator je altijd verder helpen. Als je de app 112 BE gebruikt met een smartphone, raden we aan om je wifi of mobiel internet aan te zetten als je belt met de app 112 BE, maar ook zonder internetverbinding kan je de app 112 BE zeker gebruiken. De indicatie van de plaats waar je je bevindt wordt dan via sms gestuurd naar de noodcentrale in plaats van via internetverbinding. De operatoren krijgen zo al een indicatie van waar je je bevindt. Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM. Als je een smartphone hebt , kan je deze app app 112 BE als alternatief gebruiken voor het keuzemenu . Via de app kijk je op het icoontje van ziekenwagen, brandweer of politie, afhankelijk van welke keuze je nodig hebt. Je wordt na je keuze verbonden met de bevoegde noodcentrale zonder het keuzemenu te horen. Lokalisatie De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen. De app 112 BE is een belangrijk hulpmiddel om de locatie te bepalen maar de operator zal steeds de locatie verifiëren. Het is namelijk mogelijk dat iemand vanop een andere locatie belt om een noodgeval te melden (bijvoorbeeld een zoon of dochter die belt 1 voor zijn of haar moeder die op een andere plaats woont en die hem/haar heeft laten weten dat ze onwel is). Wees dus niet verwonderd als de operator je vraagt om het adres dat hij op zijn scherm ziet te bevestigen als de plaats waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven. Chatfunctie Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Als je niet doof of slechthorend bent en geen spraakstoornis hebt, zal de noodcentrale slechts uitzonderlijk de chatfunctionaliteit activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan. Dit kan bijvoorbeeld als er te veel achtergrondlawaai is of als de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Berichten versturen duurt echter langer dan praten en de operator kan bijvoorbeeld ook niet even makkelijk instructies geven hoe iemand te reanimeren als dit nodig zou zijn bijvoorbeeld. Extra informatie De registratie in de app brengt, behalve bovenstaande toepassingen, nog een aantal voordelen met zich mee. Je kan bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen. Download en registreer Met een goede internetverbinding duurt het maar 112 seconden om de app op je smartphone te downloaden, te installeren en je te registreren. Hiervoor ga je naar de app store of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren. Deze registratie bestaat uit slechts 2 schermen met een aantal korte vragen. We hopen natuurlijk dat je de app nooit nodig zal hebben, maar registreer je toch maar opdat ook jij de noodcentrales via app kan contacteren als jij, je familie of je vrienden dringend hulp nodig hebben. Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.

Niet dringend? 1722 bij storm of wateroverlast: wie bel ik? Sinds 1 augustus 2017 bel je het nummer 1722 tijdens storm of wateroverlast als je de brandweer nodig hebt, maar er geen levensgevaar is. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken activeert tijdens storm of wateroverlast het telefoonnummer 1722 voor niet-dringende interventies van de brandweer. Stel jezelf de vraag of er mogelijk een leven in gevaar is en of een interventie van de brandweer noodzakelijk is. • Ik bel het nummer 112 wanneer ik dringend een ambulance of de brandweer nodig heb, omdat mogelijk iemands leven in gevaar is. Voorbeelden: instortingsgevaar, gevaar op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabel, gevallen stenen, ...), brandgevaar, incident met gewonden, ... • Ik gebruik het elektronische formulier van mijn hulpverleningszone (indien zij erover beschikt) of bel het nummer 1722 wanneer er geen risico is op levensgevaar maar ik de hulp van de brandweer nodig heb. Voorbeelden: veel schade aan de dakbedekking, ondergelopen kelder, wateroverlast op de openbare weg, ... • Ik bel een gekwalificeerde professional (of ik voer zelf herstellingen uit) wanneer er geen risico is op levensgevaar en er voor de schade geen interventie van de brandweer nodig is. De nummers 112 en 1722 mogen in die gevallen niet worden gebruikt. Voorbeelden: omgevallen boom in de tuin, beschadigd tuinhuis, hagelschade aan een voertuig, elektriciteitspanne, ... De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn. Na storm komen zij ook tussen als er gevaar is voor bewoners of voor derden, als er bijvoorbeeld een grote boom een huis dreigt te vernielen. De brandweer is echter geen klusjes- of hersteldienst. Zij komen dus niet langs om je dakpannen goed te leggen, om je glazen koepel of terrasoverdekking te herstellen, om je dakgoot uit te kuisen of te herstellen, om een omgevallen boom of loshangende tak die op je eigen grond ligt in stukken te zagen en te verwijderen. Hiervoor moet je dus niet naar de brandweer bellen maar naar een gekwalificeerde professional. Waarom 1722? De bedoeling van het nummer 1722 is om de noodcentrales 112 niet te overbelasten en personen die in 2

levensgevaar zijn niet te laten wachten. Het is geen noodnummer. Wees geduldig en bel niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen. Het nummer 1722 wordt preventief geactiveerd wanneer een storm of wateroverlast wordt aangekondigd op basis van de waarschuwingen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI). Het feit dat het nummer wordt geactiveerd, zegt niets over de ernst van de waarschuwing en de omvang van de eventuele schade. De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden. 1722 is een betalend nummer, aangezien het geen noodnummer is. Wanneer er, in normale omstandigheden, geen risico op een storm of op wateroverlast is en het nummer 1722 niet geactiveerd is, kun je het noodnummer 112 bellen voor alle dringende hulp van een ambulance of een interventie van de brandweer. Geef voorrang aan mensen in levensgevaar De noodcentrales 112 en de brandweer geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Zij bekijken de situatie per geval en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Tijdens een storm of bij wateroverlast moeten ze veel aanvragen tegelijkertijd behandelen. Het zijn nog steeds de operatoren in de noodcentrales 112 die de oproepen naar 1722 zullen behandelen, omdat zij het best kunnen inschatten of een nietdringende situatie bijvoorbeeld zou kunnen escaleren. Zij behandelen de oproepen op gescheiden telefoonlijnen waardoor ze eerst de meest dringende oproepen naar 112 kunnen afhandelen. Dit kunnen oproepen zijn voor mensen die door een omgewaaide boom gekwetst in hun auto vast zitten, maar ook mensen met een hartaanval of wiens huis in brand staat. Blijf dus geduldig aan de lijn en bel desnoods later nog eens terug naar 1722. Bel in elk geval niet naar 112. Verzekeringen Heb je schade opgelopen, dan geef je dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Je belt hiervoor niet naar 1722. Kapitein Ing. Rik Breem Op de website abcverzekering, vind je een checklist terug met alle stappen die je kan ondernemen bij stormschade. woonachtig te Beauvoorde Specialist brandpreventie Postoverste Brandweer Veurne © foto - Stef Duron 3

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
Home


You need flash player to view this online publication