18

Inleiding op het dagboek In enkele edities wil ik graag een verhaal in dagboekvorm brengen over een periode waarin ik actief was in Afrika (Gambia) binnen de vzw Hart voor Gambia. Voorjaar 2008 vloog ik voor het eerst richting Gambia om met een tiental mensen deel te nemen aan een fietsvakantie. Tijdens onze dagelijkse fietstrips konden wij onmogelijk blind blijven voor de armoedige omstandigheden waarin de doorsnee Gambiaanse bevolking moest leven. Bij mijn thuiskomst begon ik mij wat te informeren op welke manier er best hulp kon geboden worden, zonder dezelfde fouten te begaan als ontwikkelingsprojecten die ons voorgingen ... Eind 2008 werd onze vzw Hart voor Gambia boven de doopvont gehouden en besloten we een drinkwaterproject op te starten in de lagere school in Gunjur, een vissersdorp in het zuiden van Gambia. Onze link met dit dorp was Modou, een lokale jongeman met heel veel dromen en ambitie! Hij zag zichzelf als minister van landbouw in de toekomst ... en had school gelopen in de Gunjur Lower Basic School. De school had 38 leerkrachten voor een totaal van 2 800 leerlingen. Om het haalbaar te houden, waren er leerlingen die enkel in de voormiddag kwamen, de anderen in de namiddag. De klasinfrastructuur was nog oké, naar Afrikaanse normen, maar qua didactisch materiaal, leerstof en leermethoden, waren ze blijven hangen in de fifties, toen GrootBrittannië er nog als kolonisator aan de macht was . 56

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication