0

Naar aanleiding van de vooronderzoeken zijn er uit het archief van de Bethune in Marke interessante foto’s en documenten opgedoken over het kasteel. Deze foto’s zijn van onschatbare waarde voor de onderzoekers, want ze geven een beeld van hoe Merghelynck zijn kasteel ooit heeft ingericht. Op 3 april 1876 begon Arthur Merghelynck met de restauratie van het kasteel in Beauvoorde. 145 jaar later was er de noodzaak om een grondige renovatie uit te voeren. Arthur Merghelynck besloot na de restauratie in 1901 de geschiedenis van het kasteel te publiceren met als titel “Le fief manoir dit le Château de Beauvoorde”. Naast genealogieën van de bewoners bevat het ook grondplannen en foto’s. In 1889 nodigde hij de “Gilde van Sint-Thomas en SintLucas” uit om zijn levenswerk te laten bewonderen. Tijdens hun vijfdaagse rit bezochten ze Kortrijk, Wervicq, Ieper, Poperinge, Lo, Vinkem, Wulveringem, Veurne, Diksmuide en Nieuwpoort. Op woensdag 28 augustus was Wulveringem aan de beurt. 1

De delegatie bestond uit heel wat bekende namen uit de kunst- en geschiedeniswereld. Zo waren o.m. Jean Baptist Bethune, Jules Helbig en Leopold Blanchaert van de partij. Opmerkelijk was ook dat tijdens hun studiereizen een fotograaf hen vergezelde. 2

Dit brengt ons in de gelegenheid om de inrichting van het kasteel in de publicatie van Merghelynck uit 1901 met de hedendaagse situatie te vergelijken. In de bibliotheek schermde een gordijn zijn boeken af en zien we dat het kunstwerk dat vandaag de dag in de eetkamer stond, daar aanwezig is. Op de foto’s zien we dat er vroeger een gebloemd behangpapier aan de muren hing. Vergelijkbaar met het behangpapier dat we onder het goudlederbehang uit de ridderzaal vonden. Wanneer we starten in de ridderzaal, zien we dat daar weinig is veranderd. Naast wat attributen op de schouw, die er nu niet meer staan, zien we toch de koelbox die in 1889 op een tafeltje stond. Het goudlederbehang hing toen reeds aan de muren. 3

In de “fumoir” kon men gezellig rond de tafel keuvelen en er het uur in de gaten houden op de klok die nu nog steeds op dezelfde plaats staat. De “Bourgondische zaal” lijkt weinig te zijn veranderd. De schilderijen hangen nog steeds op dezelfde plaats. Op deze foto hebben we een goede kijk op het behang van toen. Vandaag is dit een beige behang dat dateert uit de jaren 1960. 4

Wanneer we echter de kamer in de zuidelijke richting bekijken, blijkt daar toch tussen 1889 en 1901 een grondige verandering te zijn gebeurd. In 1889 stond er een bed en is er van de afsluiting geen spoor. Van de diverse ruitvormige afbeeldingen is nog geen spoor. Tevens zien we dat één van de elementen die nu in de traphal - leidende naar de toren - hangen in 1889 in de Bourgondische zaal aanwezig is. Ook de schilderijen op de zuidelijke muur zijn ondertussen gewijzigd. Het schilderij uiterst links hangt nu in de “slaapkamer van Julienne” 5

Het bed staat momenteel in de plaats naast de “fumoir”. Een verdere grondige studie van de oude foto’s en de hedendaagse toestand kan wellicht nog meer verrassingen opleveren. In de “Gazette van Dixmude” van 8 september 1889 eindigde het bezoek met de mooie woorden: “’t Kasteel is een museum, ’t is een pronkstuk zijnen edelen en kundigen bezitter weerdig”. Met dank aan de familie de Bethune in Marke voor het gebruik van de foto’s uit het archief. Sieglinde Steenkiste Projectcoördinator Beauvoorde kasteel 6

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Home


You need flash player to view this online publication