5

werking toe, te bevorderen wordt vaak gebruik gemaakt van voor- en achtergrond. Vermits de zonnestand, dus ook schaduwpartijen, voortdurend wijzigen, worden de schaduwlijnen op een bepaald moment, soms digitaal, vastgelegd. Er wordt tevens getracht, waar mogelijk, om natuurlijke elementen in beeld te brengen om zo de weergave van hoofdzakelijk gebouwen te verzachten. Om de schets te kaderen in de tijd neemt Eddy soms zijn toevlucht tot het integreren van in het straatbeeld occasioneel aanwezige elementen zoals auto’s. Met behulp van het potlood als meetinstrument wordt binnen het gekozen beeld op het model een basismaat vastgelegd. De vooraf gekozen ‘grenzen’ bepalen schaal en plaats van die basismaat op het tekenblad. De basismaat dient om, telkens van tekenblad naar model vergelijkend, de schets verder uit te bouwen, t.t.z. om de ligging van de diverse punten in de ruimte ten opzichte van mekaar vast te leggen. De lineaire opbouw komt tot stand met potloden B tot 3B en neemt bij Eddy zo’n 60 tot 90 minuten in beslag. De afwerkingsfase neemt het grootste aandeel van de schetstijd in beslag al hoeft gemeld dat aanzet- en afwerkingsfase door mekaar kunnen lopen. Voor afwerking worden zowel harde als zachte grafietpotloden gehanteerd. De harde (van 2H tot en met B), afgeplat, voor vlakvulling t.t.z. voor het patineren en de zachte (van 2B t.e.m. 6B) , scherp gehouden, om uitdrukking te geven. Om niet om de haverklap te moeten “scherpen” gebruikt Eddy daartoe verschillende potloden van eenzelfde harden/of zachtheidsgraad. In die afwerkingsfase die zowat minstens 5 uur in beslag neemt, wordt stelselmatig de ziel in de schets gelegd, wordt gevoelsmatigheid ingebouwd, worden klemtonen gelegd, wordt de dieptewerking versterkt, kortom wordt kunde een beetje kunst m.a.w. het objectief verslag wordt verrijkt met de persoonlijke toets. 5 De natuur kan ook tegenzitten, het kan bvb. beginnen regenen, waaien, te koud worden enz … Is de afwerkingsfase pas begonnen, dan wordt er op een geschikter moment teruggekeerd, loopt de afwerkingsfase naar het einde toe dan wordt op atelier de ‘finishing touch’ aangebracht. Het blijft hoe dan ook een beklijvende én uitdagende bezigheid. Anders dan bij het gewone (vlug) schetsen is de aanzetfase eerder frustrerend (omdat er weinig op het blad te zien is) maar gedrevenheid en enthousiasme laaien op naarmate het eindresultaat in zicht komt. Hoe is nu de band met Groot Veurne tot stand gekomen? De Panne is sinds 1958 de vakantieplek bij uitstek voor de familie De Rocker. Eerst met ouders, daarna met echtgenote, kinderen en kleinkinderen, vanaf 2004 als tweedeverblijver. Vanuit De Panne is het maar een kleine stap om tijdens de vakantiemaanden het schilderachtige Veurne en zijn of haar omgeving als schetsgebied te exploreren, hetgeen sinds begin van de jaren tachtig gebeurde met een ruim aantal werken als resultaat. Eddy

Online Touch Home


You need flash player to view this online publication