7

Daarnaast hebben 1 miljoen mensen moeite met begrijpend lezen, abstract denken, ordenen en prioriteiten stellen . En wanneer we ons in een stressvolle situatie bevinden, kunnen we allemaal moeite hebben met het lezen, begrijpen of toepassen van gezondheidsinformatie . Hoe herken je beperkte gezondheidsvaardigheden? Pharos ontwikkelde een flyer (https://www.pharos.nl/ kennisbank/checklist-herkennen-laaggeletterdheid/) met signalen en excuses die kunnen wijzen op beperkte gezondheidsvaardigheden . Zo vermijden sommige patiënten lees­ en schrijfsituaties en gebruiken ze excuses als: ‘Ik heb mijn bril niet bij me’, of: ‘Dat vul ik thuis wel even in .’ Als zorgverlener kun je dit aan de orde stellen door aan te geven dat meer mensen worstelen met dit probleem . Bijvoorbeeld met de zin: ‘Veel mensen hebben moeite met het lezen van folders van het ziekenhuis, hoe is dat voor u?’ Omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden Geeft een patiënt aan moeite te hebben met lezen, schrijven of ordenen? Dan is het belangrijk dat je als zorgverlener aangeeft dat je het prettig vindt dit te weten, zodat je hiermee rekening kan houden bij het geven van informatie . Vraag ook of je het mag noteren in het dossier, zodat het hele team de patiënt goed kan begeleiden . Het is geen verplichting dit te vragen, maar omdat mensen zich hier vaak voor schamen, is het voor het vertrouwen goed om het openlijk te bespreken . Ook belangrijk is hier het toepassen van de ‘terugvraag’ methode . Kan de patiënt in eigen woorden uitleggen wat de zorgverlener net heeft verteld? Daarbij is het belangrijk dat je als zorgverlener benoemt dat je wilt nagaan of je het zélf goed hebt uitgelegd . 7 Meer informatie vind je op: https://www.pharos.nl/infosheets/laaggeletterdheid-en-beperkte-gezondheidsvaardigheden-de-terugvraagmethode/

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication