18

Vd Een voorbeeld van succesvolle activiteiten die we voortzetten in onze jeugdprogrammering Lezen & Leesplezier zijn de Voorleesfeestjes. Medewerker Eva vertelt: “We organiseerden een meertalig Voorleesfeestje naar aanleiding van het boek Help, een verrassing! Kinderen mochten een verrassingskistje maken voor iemand uit hun omgeving. Om hun buurvrouw te troosten maakten twee kinderen een kistje voor hun Palestijnse buurvrouw, die zo verdrietig was. Heel zorgvuldig en met heel veel aandacht. Het bevestigde maar weer eens hoe boeken en verhalen je empathie kunnen stimuleren.” Programmering voor volwassenen De bibliotheek wil de volwassen inwoners (en de organisaties die al voor en met hen werken) meer betrekken bij het samenstellen van de programmering Leesplezier, zodat deze qua inhoud, vorm, tijdstip en locatie (nog) beter zal aansluiten bij hun wensen. De activiteiten die zo ontstaan gaan we meer op maat bij de doelgroep onder de aandacht brengen. Daarvoor gaan we de faciliteiten organiseren die nodig zijn. Ook gaan we, op basis van het uitgevoerde marktonderzoek, kijken naar de samenstelling van de collectie. Als we in verbinding willen komen met nieuwe inwonersgroepen, is het essentieel dat we in de collectie meer ruimte maken voor hun voorkeuren. Een voorbeeld van een succesvol onderdeel dat we voortzetten in onze programmering Lezen en leesplezier voor volwassenen is: Vertel je verhaal. Bij Vertel je verhaal leren deelnemers in vijf weken een verhaal op te schrijven en te vertellen. Ze worden gecoacht door een schrijfcoach en een verhalenverteller. De activiteit toert langs de buurtpleinen en wordt georganiseerd samen met Movactor en De KOM. Deelnemer: “Ik had nooit gedacht dat ik mijn verhaal zou durven vertellen in een groep.” Zo willen we bovendien onze programmering Lezen en leesplezier voor volwassenen in de komende jaren vernieuwen: We organiseren een spin-off van Vertel je verhaal in de vorm van de community Verhalenkring, waar voormalig deelnemers verhalen met elkaar kunnen blijven delen. 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication