6

6 Spelletjes verzamelen ‘Als er in een gezin weinig Nederlands wordt gesproken, is voorlezen lastig. Spelletjes werken dan beter. Door te kwartetten leren kinderen dingen te benoemen. Ik verzamel spelletjes op rommelmarkten. Als ik zeg dat het voor de VoorleesExpress is, krijg ik ze vaak zo goed als gratis mee.’ betrokken te blijven, want zomaar de school binnenlopen, doe je niet meer.’ Paplepel Jongerius had na haar pensionering eindelijk de tijd voor een fotocursus, maar wilde daarnaast maatschappelijk actief blijven. ‘Dat ben ik mijn hele leven geweest, en ik voel me goed, dus waarom zou ik daarmee ophouden? Het geeft me een goed gevoel om iets nuttigs te doen voor de samenleving.’ Toen een oud-collega over haar vrijwilligerswerk voor de VoorleesExpress vertelde, sprak haar dat meteen aan. ‘Het belang van lezen is me met de paplepel ingegoten’, vertelt ze. Ze groeide op als een van de oudsten in een gezin van acht kinderen in De Meern, een dorpje dat grenst aan Utrecht. ‘Mijn moeder was onderwijzeres en altijd bezig met lezen en het leren van liedjes. Ik vond het als kind al leuk om boeken uit de bibliotheek te halen en mijn jongste zusje Agnes (Jongerius, Europarlementariër en oud-FNV-voorzitter, red.) voor te lezen.’ De VoorleesExpress stimuleert het lezen bij zowel de kinderen als hun ouders. Een voorlezer komt twintig weken bij een gezin thuis. Samen met de ouders zoekt hij of zij naar manieren om de taalomgeving te verrijken en het leesplezier te vergroten. Als coördinator ondersteunt Jongerius vijf voorlezers en de gezinnen en is ze de schakel tussen de voorlezers en de organisatie. ‘In dit werk komt alles samen wat ‘Het belang van lezen is me met de paplepel ingegoten’ ik belangrijk vind’, verklaart Jongerius. ‘Het werken met achterstandskinderen heeft altijd mijn aandacht gehad. In Leiden-Noord, een groot achterstandsgebied, gaven we voorlichting aan ouders en gingen we met een fles limonade door de buurt om met kinderen activiteiten te doen. Ik kwam erachter dat als je iets wilt bereiken met kinderen, je ook aandacht moet besteden aan de gezinnen.’ Juiste snaar Het vrijwilligerswerk komt neer op ongeveer twee à drie uur per week. ‘Het is leuk om te doen en te zien dat het werkt’, vertelt de oud-docent enthousiast. ‘Een jongetje dat nauwelijks de taal spreekt, stond al te springen toen hij ons zag aankomen: ‘boekje lezen, boekje lezen’. De extra aandacht doet kinderen zo goed en als het dan ook lukt om bij ouders de juiste snaar te raken, waardoor ze het lezen oppakken, is NR. 1 2016 Na!School

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication