49

‘Jongeren zoeken naar verbinding om problemen op te lossen’ ook zo bizar groot. Gelukkig zien veel overheidsorganisaties, nu de crisisjaren achter ons liggen, in toenemende mate het belang van het aantrekken van jonge professionals. Allereerst en heel simpel: de overheid vergrijst, jongeren zijn nodig om de organisatie toekomstbestendig te maken en te garanderen dat de organisatie ook in de toekomst maatschappelijke opgaven kan vervullen. Maar ik geloof ook dat jongeren zorgen voor nieuwe energie en inzichten in de organisatie en beschikken over specifi eke vaardigheden die in de moderne maatschappij van belang zijn. We zien namelijk nu een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, denk aan het mondiger worden van de burger, het belang van transparantie en de digitalisering. Jongeren zijn opgegroeid met deze ontwikkelingen en kunnen om een aantal redenen helpen het ambtenaarschap anders vorm te geven. Ten eerste hebben jongeren (en andere nieuwe medewerkers) de gave om zich te verwonderen en om kritische vragen te stellen bij voor velen vanzelfsprekende patronen, structuren en routines. Het werken bij de overheid wordt nogal eens gekenmerkt door die structuren; een erfenis van het oude bureaucratische model van Max Weber, ingegeven door rechtsgelijkheid en rechtszekerheid. Jongeren zijn vaak nog niet belast met een geschiedenis en zien daarom minder problemen. Zij zitten meer in hun ideeënfase en hebben een vragende houding omdat zij dingen willen leren begrijpen. Ten tweede stellen jonge ambtenaren vaak de opgave centraal: zij willen vooral een probleem oplossen. Veel ambtelijke organisaties kennen echter afdelingen waarop een ambtenaar met een bepaalde functie werkt. De focus ligt vaak op het eigen proces. Het oplossen van een probleem vergt daarentegen soms dat er grens- en roloverschrijdend gewerkt wordt, terwijl de organisatie daarop niet is ingericht. Een probleem houdt geen rekening met de vormgeving van de ambtelijke organisatie, maar overstijgt mogelijk de eigen afdeling, domein of functie. Jongeren zoeken naar verbindingen om problemen op te lossen. Ten derde hechten jonge ambtenaren minder waarde aan hiërarchie en communiceren zij op een andere wijze. Dat sluit goed aan bij de maatschappelijke ontwikkeling waarbij inwoners en partners zoals (sociale) ondernemers en organisaties steeds mondiger worden. Die houding helpt bij het samenwerken met deze partners. Het is van belang dat inwoners en partners vroegtijdig in het proces van beleid en uitvoering worden betrokken. Daarnaast hebben jonge ambtenaren meer aandacht voor retorische en mondeling vaardigheden dan voor het tikken van nota’s. Jongeren zijn opgegroeid in een digitale wereld en kunnen digitaal goed communiceren. Zij zetten media in. Zij zijn sensitief en denken vanuit het nu. Zij zijn constant op zoek naar feedback uit hun omgeving. Natuurlijk zijn en werken niet alle jonge ambtenaren hetzelfde. En ik zeg niet dat meer ervaren ambtenaren niet over de bovenstaande vaardigheden beschikken. Ik geloof vooral in de combinatie van jonge en meer ervaren ambtenaren: denk aan maatjes/ buddysystemen, mentorschap en detachering. WEES TROTS! In de publieke sector wordt belangrijk werk verricht. (Jonge) ambtenaren helpen om de maatschappelijke opgaven te blijven vervullen. Het werk is niet alleen waardevol, maar ook hartstikke leuk! Wees trots op het werken in de publieke sector en sluit je aan bij FUTUR om in contact te komen met collega’s en dat geluid te laten horen! 49 JONG&AMBTENAAR

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication